Mini-recensioner: Habibi

8 augusti, 2012 at 15:32 (Serier) (, )

Det är kanske lite orättvist med en kort recension av en såpass lång bok som Craig Thompsons Habibi (en originalserie på runt 700 sidor är inte det vanligaste) men tyvärr tycker jag inte att den förtjänar så mycket mer, ambitionerna till trots. En kort recap av vad Habibi handlar om, för den som missade den förra året: Dodola och Zam är båda slavar i ett obestämt Mellanöstern-land som gör allt för varandra, oavsett den personliga kostnaden. Vare sig harem, tvångsarbete eller misshandel kan hejda dem från att hitta varandra igen på grund av deras gränslösa kärlek. Samtidigt med den yttre handlingen får läsaren sig också till livs rikliga doser med klassisk islamisk kultur, från koranen till kalligrafi och alfabetsmystik.

När jag skrev om Thompsons tidigare bok Blankets anmärkte jag på att serien inte alltid levde upp till sina ambitioner; den ville vara mer än vad den egentligen var. Habibi har samma problem men den här gången är det betydligt värre: Där Blankets huvudhistoria ändå var kärlekshistorien så vill Habibi förutom att skildra Dodola och Zams relation också vara en berättelse om miljöförstöring och en djupt filosofisk berättelse om islam och berättelsers kraft. Men Thompson klarar inte av det sistnämnda för därtill är Habibi alldeles för ofokuserad och ärligt talat inte tillräckligt övertygande i sin presentation.

Mitt intryck är nämligen att Thompson onekligen har läst på om det han behandlar i boken, men att han inte kunnat slita sig från en gammaldags romantiserad bild av Mellanöstern. Resultatet är ett mishmash där harem à la Tusen och en natt blandas med sexslaveri, arabiska paschor med turban & snabelskor med moderna människor, och araber som alla (dvs de som inte är slavar) är grymma och perverterade med vackra skildringar ur koranen om kärlek. Det är en naivt rasistisk och sexistisk skildring som nog är precis raka motsatsen till vad Thompson önskat eftersom mitt intryck är att han med Habibi vill visa upp den islamiska världen som en rik och vacker kultur, men istället lyckas han bara förstärka gamla fördomar.

Den inte alls oävna och ibland verkligt gripande kärlekshistorien kvävs nästan helt av allting annat runtomkring den och den sagostämning som ibland infinner sig förstörs helt när Thompson sådär på en höft slänger in någonting modernt eller obehagligt våldsamt. Habibi är en vacker bok som skulle kunnat vara mycket bättre om den hade skurits ner drastiskt, och dessutom bestämt sig för om den ville vara en saga eller realistisk.