Sakuran

20 augusti, 2012 at 13:19 (Manga) (, , )

Jag gillar förlaget Vertical Inc. De ger ut manga av det mer udda slaget; allt från klassisk äldre manga av serieskapare som Tezuka eller Takemiya till nyare saker som allåldersserien Chi’s Sweet Home eller Twin Spica. Det som är bra för Vertical Inc. är att det gör att jag alltid är nyfiken på deras böcker, oavsett om jag vet någonting om dem eller inte, och att jag därför ibland köper någonting från dem utan att ens ha sett serien. Som till exempel Moyoco Annos Sakuran.

Vertical Inc. har glädjande nog valt att publicera originalets färgsidor i färg, som i den här strålande introduktionssidan med Kiyoha som centralfigur

Sakuran följer huvudpersonen Kiyohas uppväxt och liv i Yoshiwara, ett glädjekvarter under Edo-perioden. Som liten flicka blir hon såld till en av bordellerna där hon sedan uppfostras för ett liv som prostituerad. Det är inte precis en glamorös eller romantiserad skildring: Kiyoha blir ofta straffad med prygel och annat för sin vägran att anpassa sig till reglerna. Hon hatar sin instängdhet och att den enda vägen ut från Yoshiwara är om någon rik kund köper ut den prostituerade för giftermål, så att även om hon en dag skulle lyckas ta sig därifrån kommer hon fortfarande vara ”inlåst”, bara på ett nytt sätt.

Trots sin oregerlighet blir Kiyoha populär hos en del kunder som gillar hennes uppstudsighet, men bara inom vissa gränser för om hon är alltför egensinnig straffar bordellägaren henne hårt. De eleganta och raffinerade utstyrslarna och den förfinade ytan hos de prostituerade med högre rang är inget skydd mot det faktum att Kiyoha och de andra i praktiken är slavar hos bordellägarna, som kan göra vad de vill med sina varor. Just detta är en av Sakurans styrkor; den låter mig aldrig glömma det grundläggande eländet i situationen, även när Kiyoha skoj-gnabbas med en man. När som helst kan den lättsammare tonen förbytas i någonting mycket värre.

(Bilder från en scanlation pga svårscannat format; i boken är översättningen mycket bättre och trycket likaså överlägset)

Jag gillar i princip Annos teckningsstil med de mycket stiliserade ansiktena och det tydliga linjerna. Men ibland har åtminstone jag svårt med att förstå vem som säger vad när stiliseringen går så långt att ansiktena flyter ihop. Kiyoha själv klarar jag (oftast) av att identifiera med hjälp av hennes något vassare ögon, men när det gäller de andra går jag bet. Att kvinnorna har extremt intrikata frisyrer som varierar från scen till scen medan män i samma ålder alla har samma frisyr gör inte saken bättre. Dessutom är pratbubblor utan pilar som visar vem som säger vad mycket frekventa; suck! Fast jag vet med mig att det här är något jag normalt har mer problem med än många andra läsare så det är möjligen bara relevant för de som liksom jag har svårt för igenkänning.

 

SPOILER START

Nästa stycke innehåller en liten spoiler för boken så hoppa över det om ni tänkt läsa boken och gå vidare till stycket efter istället; jag kursiverar spoiler-stycket för att markera det tydligare :-)

Men trots att Kiyoha bestämt sig för att aldrig bli kär efter att ha sett hur ofta det slutar i tragedier för hennes olyckssystrar när löften bryts blir hon ändå förälskad i en man. Det är en osäker och nervös förälskelse där ingendera parten vet hur man ska hantera förhållandet. Kiyoha är misstänksam mot löften efter allt hon sett tidigare, och mannen ifråga känner samma sak. I början irriterade den här subplotten mig eftersom det kändes fel att Kiyoha med sin upprorslystnad över sin situation skulle bete sig som en blyg viol, men efter att ha avslutat boken så tror jag ändå att det inte var helt fel att ha med den. Jag tycker fortfarande att det inte riktigt passar in på Kiyoha som person, men den behövdes för att understryka det hopplösa i hennes situation; hur det oavsett eventuellt äkta känslor ändå aldrig kan bli ett klassiskt lyckligt slut när en av kontrahenterna har utsatts för det som Kiyoha gjort.

SPOILER SLUT

 

Sakuran är en intressant bok som är väl värd att läsa (och det är bara en bok, dvs den är avslutad i och med den utgivna volymen). Här och där finns det onekligen drag av det som mycket historiska fiktion har problem med, nämligen att människor ibland känns väl moderna i sin personlighet. Som Kiyoha som skulle passat lika bra i en manga som utspelar sig i nutidens Tokyo, men det har jag gärna överseende med när slutresultatet är såpass bra som Sakuran.

6 kommentarer

  1. Sandra said,

    “ett glädjekvarter”…
    är det lätt att vara glad där???? varför heter det glädje kvarter
    jag vet att du är mot h-ordet men vissa eufemismer är lite väl förskönande inte sant?

  2. Simon said,

    Jag anade att du inte skulle gilla det ordet, men jag vet inte om det finns någon direkt synonym. För mig är det ett ord med mycket dålig konnotation; ett ord som bara frammanar elände och misär.

    Jag kommer inte ihåg vad termen är för ett ord som egentligen innebär raka motsatsen mot vad det utgör sig för att innebära, men ”glädjekvarter” är för mig själva urtypen för ett sådant ord.

  3. Sandra said,

    Rödljuskvarter om man vill fortsätta i eufemismens ohyggliga land; det är iaf inte lika förskönande, iaf inte lika mycket. kram

  4. Simon said,

    Men rödljuskvarter är alldeles för svengelskt tycker jag :-)

  5. Sandra said,

    Det är en calque. Precis som gl*dj*kvarter är från tyska. Jag tycker om calque-ord typ fjärrsyn etc.

  6. Simon said,

    Då har jag lärt mig ett nytt ord som kan vara bra att ha om jag behöver vara mer specifik om vilken slags ”svengelska” det handlar om; har inte hört det förut. Tack!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 155 andra följare