Uppfyllda löften: RASL

27 augusti, 2012 at 16:13 (Science fiction, Serier) (, )

(Omslag till RASL-tidning 13, men jag rekommenderar att man köper de fyra samlingarna i stort format istället)

Tredje gången jag skriver om Jeff Smiths RASL är (antagligen) den sista, för nu är trippen över i och med att den fjärde samlingen, The Lost Journals of Nicola Tesla, kom ut för ett litet tag sedan. Efter att ha varit positiv men med vissa reservationer efter del ett och mer oreserverat glad efter tvåan måste jag säga att det här var en riktigt bra serie; rikligt med sense-of-wonder precis som all bra science fiction, och med en glädje och energi i teckningarna jag sällan ser. Lite mer detaljerat:

Teckningsmässigt är jag fortfarande inte helt förtjust i hur Smith tecknar människor (samma sak gäller också för hans serie Bone där människorna i mitt tycke sticker av lite för mycket mot fantasy-varelserna) men jag hade fel i min kritik av den första boken när jag skrev att Smith hade lite problem med anatomin. Efter att ha läst klart serien är det min tro att det är helt medvetet gjort: Den nästan slarviga stilen som syns här och där är ett sätt att få fram farten och den ständiga improvisationen som krävs av huvudpersonen Robert. Att Smith är bra på att teckna rörelser är det ingen tvekan om efter hans tid som animatör, och hans miljöer är likaså bra gjorda. Överlag är det en kantigare och mer oharmonisk värld än den vi fick se i Bone vilket inte är så konstigt med tanke på hur olika serierna är, både i  handling och målgrupp.

Historien är en action-späckad historia som man slängs in i omedelbart utan några förberedelser, och hela serien igenom fortsätter Smith med det höga tempot. Han är alldeles för skicklig för att göra misstaget att inte då och då slänga in några lugnare scener för att kunna bygga upp spänningen när det behövs, men med en berättelse som utspelas under några korta, intensiva dagar är det gasen i botten nästan hela tiden som gäller. Jag gillar också att serien är så oförblommerat just science fiction. Det är inte ofta serier (framförallt nordamerikanska) vågar var det; vanligen så blir det sf av antingen supperhjälte- eller Star Wars-varianten som bjuds, istället för den här med klassiska inslag som parallella världar (mycket uppskattat av mig) och mörka referenser till Nicola Teslas uppfinningar. Repliker som

Once I get there, we’re going so deep into the drift, no one will ever find us.

ger iallafall mig lyckliga rysningar med sin antydning om hur annorlunda de parallella världarna längre bort from huvudpersonens egna skulle kunna vara.

Titeln är en förkortning för Romance at the Speed of Light och det är mycket passande. Medan jag läste om hela serien i samband med att bok fyra kom ut kom jag att tänka på science fiction-författaren Keith Laumer, och framförallt hans utmärka bok Helveteshundarna/A Plague of Demons. De flesta av Laumers böcker har ett högt tempo men Helveteshundarna ovanligt mycket så, där läsaren omedelbart kastas in i en handling med en huvudperson som hela tiden är tvungen att improvisera utan eftertanke allteftersom omständigheterna tvingar honom till det. Robert i RASL har lite mer av en plan som han följer, men hans utsatthet är densamma. De gånger han lyckas få en lugn stund i de här böckerna är ytterst få, och även under dem finns alltid risken att någonting kommer hända som tvingar honom att ändra sin planer. Du kan inte lita på någonting eller någon i RASLs värld, och om du någonsin tappar koncentrationen så är du död.

Det är ibland nästan andfått och med ett slut som inte riktigt lever upp till den suveräna uppbyggnaden (det hade behövts någonting mer kataklysmiskt för det) men RASL förtjänar ett stort Hurra från mig; jag vet inte när jag senast läste en såhär bra science fiktion-serie :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 173 andra följare