The Lovely Horrible Stuff

1 september, 2012 at 15:10 (Biografiska serier) (, )

En ny Eddie Campbell-bok innebär alltid en liten självrannsakan: Ska jag klara av att läsa den inom rimlig tid eller inte? När jag senast skrev om Campbell i och med The Playwright nämnde jag att jag då fortfarande inte kommit igenom The Years Have Pants, och sorgligt nog gäller det fortfarande. Han är bra, men jag har förbaskat svårt att få tillräckligt med ro för att sätta mig ner och läsa hans serier. Hans spretiga teckningstil, hans ibland jobbiga textning, hans förkärlek för berättelser där han (det mesta han gör är självbiografiskt) svävar ut åt alla möjliga håll så fort tillfälle ges; allt tillsammans gör att det tar tid och energi att läsa honom. Men dagens bok, den nyutkomna The Lovely Horrible Stuff, lyckades jag faktiskt läsa på mindre än en vecka. Det är kanske inte så imponerande med tanke på att det handlar om en bok med bara 96 sidor, men för mig personligen är det nog ett rekord vad gäller Campbell ;-)

Det underbart hemska som refereras till i titeln är pengar: I TLHS är Campbell nu i övre medelåldern, och till sin förskräckelse inser han att medan han förut pratade med sin fru nätterna igenom om ämnen som sex är det nu pengar som gäller istället. Om man har dem, vad saker kostar, när hans svärfar egentligen ska betala tillbaka sitt lån fyller nu hans tankar dagarna igenom, och som vanligt börjar han filosofera. De två längsta episoderna i boken är dels berättelsen om hans svärfar och dennes rättshaveristiska ådra som Campbell blir indragen i pga lånet, dels berättelsen om stenpengarna på  söderhavsön Yap. Den senare fascinerar Campbell så till den grad att han åker dit, och reseskildringen kombinerat med en redogörelse för Yaps histora fyller ut den andra halvan av boken.

Precis som alltid när jag läst ut en Campbell-bok får jag lust att läsa flera. Han är väldigt rolig, och hans teckningar gillar jag också. Här har han valt att då och då ha foton som bakgrund (och ibland t o m i förgrunden), en teknik som jag tror att jag tyckte om just här, men i längden skulle den bli jobbig. Med andra ord, det var intressant som ett experiment men jag hoppas inte det blir långvarigt; Campbell är extremt bra på kroppsspråk och miljöskildring så att ersätta hans teckningar med foton är inte en bra idé.

Ämnet pengar passar också Campbell förvånansvärt bra. Jag var i början rädd för att det skulle vara ett alldeles för snävt ämne för honom, men istället visade det sig vara en närmast perfekt metafor för Campbells åldrande. Det har gått lång tid sedan hans första självbiografiska serier och det vet han själv om, och han måste idag tänka på saker som sina barn och hur de ska klara sig, och hur han och hans fru själva ska ha det när de blir gamla och inte längre kan jobba. Att sedan halva boken handlar om hur Yap-bornas pengar kan belysa vad pengar egentligen är från en mer abstrakt synvinkel är bara typiskt Campbell: Det stora och det lilla i en skön blandning.

Jag förstår att det kanske inte låter så himla kul med serier av någon som jag själv tycker har ett stort läsmotstånd, men Campbell är värd det. Det säger jag både för att övertala er att prova på, och för att övertala mig själv till att läsa The Years Have Pants ;-)

6 kommentarer

  1. Sandra said,

    nej det går inte. hur ska jag orka

  2. Simon said,

    Jag hade för mig att du gillade Campbell i From Hell? Den här boken är en barnlek i jämförelse!

  3. Sandra said,

    nej jag avskyr den. allt al*n m**re har rört vid blir skräp.

  4. Simon said,

    Men innan allting Moore rört vid retroaktivt blev skräp, gillade du inte den då? I så fall borde ju Campbells soloserier kunna funka.

  5. Sandra said,

    From Hell var en av spikarna i Alan Moore’s kista tänker jag.

  6. Sandra said,

    men notera det var du som tog upp from hell här. men tycker du inte textningen är lite svårläst

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 166 andra följare