Mer scanlations: Alexia, The Frozen Child och Beautiful Death

10 september, 2012 at 17:44 (Europeiska serier) (, , , , , , , , )

Dags för några ”nyutkomna” scanlations igen; en är ett återseende från förr medan de andra två är fristående böcker. Och om ni bara är intresserade av riktigt bra serier för att vilja läsa dem på läsplatta/dator så kan ni hoppa till slutet för Beautiful Death är den av de tre som är överlägset bäst ;-)

Först serien jag redan skrivit om: Alexia’s Demons (liksom förut kallar jag vanligtvis serierna för deras scanlaterade namn) av Vincent Lodewick och Benoît Ers. Förra gången önskade jag mig att det fjärde albumet i serien skulle översättas för att på så sätt avsluta den första sviten, men det blev bättre än så efter alla sju originalalbumen nu finns att läsa på engelska. Trevligt, på min ära, eftersom det händer då och då att de som jobbar med scanlations (”scanersättningar” kanske funkar på svenska?) tröttnar innan de avslutat det de påbörjat.

Här får man läsa hur det egentligen ska gå för Alexia med sitt dubbla arv: Ska den svarta sidan representerad av hennes häxkunskaper ta över eller den vita exorcistdelen? Märk väl att det inte nödvändigtvis är så att svart = ont & vitt = gott; både bok 5 (The Angel’s Blood) och bok 6 (Tears of Blood) handlar om de förödande följderna för både Alexia och hennes vänner men även för världen på grund av hennes avsaknad av balans.

Alexia’s Demons fortsätter att kännas som en slags fransk Hellblazer Lite med vilseledande gulliga teckningar men betydligt mörkare manus. Vad som tyvärr blir mer uppenbart efter att ha läst alla sju albumen är att Lodewick ibland famlar efter den röda tråden. Der här är en serie som kräver ett fokuserat manus men det blir ibland alltför pladdrigt och för många oväsentliga utvikningar. Avsikten är säkert att göra personerna mer tredimensionella men det fungerar inte riktigt, och istället för personlighetsdrag känns det oftast som ganska klichéaktiga personer med tics. Som den förrädare som presenteras i bok 5 vars skäl till förräderiet är mer än lovligt tunna.

Alexia är ändå en trivsam serie. Jag tycker om teckningarna och den lite udda handlingen, men ärligt talat förstår jag varför den aldrig översatts kommersiellt eftersom det finns många bättre serier som borde betas av innan.

Om The Frozen Child, samlingsnamnet på tre seriealbum skrivna av Éric Corbeyran och tecknade av Riad Sattouf, ska räknas till dessa är lite svårt att säga däremot. Serien utspelar sig på 1800-talet där titelpersonen är en flicka som som baby blir utsatt för ett fruktansvärt experiment av läkaren Mervent: Han stänger in henne i ett rum där hon ska växa upp utan kontakt med andra människor och på så sätt bevisa att människans intellekt är medfött. Starka vibbar av Kaspar Hauser alltså, och det hela går givetvis snett.

När flickan en dag lyckas fly sitt rum stöter hon ihop med en ung man som visar sig besitta en förunderlig läkningsförmåga bara genom att röra sjuka människor. Han har fått den när han la händerna på en gammal stendös som barn, och i resten av serien får vi följa honom, flickan och de andra som dras in i härvan av det inhumana forskningsprojektet.

Precis som det låter är det en tragisk serie; med den start på livet som flickan fått kan det knappast bli någonting annat. Corbeyran lyckas presentera bakgrundshistorien allteftersom utan att det känns krystat, och på samma sätt verkar det helt naturligt att huvudpersonerna alla på ett eller sätt hör samman, även om jag misstänker att om jag läste om serien och fokuserade på det skulle det finnas en hel hög osannolika sammanträffanden. Men som sagt, Corbeyran lyckas få mig att fokusera på annat istället.

Sattoufs teckningar är i ärlighetens namn inte så värst upphetsande. Det ser helt OK ut, och här och där till och med riktigt vackert, men The Frozen Child är definitivt en serie jag uppskattar mer för manuset. Men det är inte heller fläckfritt där den största fläcken är att det egentligen bara är flickan som känns som en riktig person; de andra är mer utfyllnad. Så i jämförelse med Alexia’s Demons har vi en mer lyckad personskildring men tristare teckningar; det är en smaksak vilken av dem jag skulle säga är bäst. Personligen dras jag mer till Alexia eftersom det är en serie av en typ jag tycker bättre om, men som sagt, det är jag det!

Slutligen den av dagens serier som jag alltså kan rekommendera mer förbehållslöst: Beautiful Death, skriven och tecknad av Mathieu Bablet.

Beautiful Death är en drömsk berättelse om världen efter katastrofen, en katastrof som utplånat så gott som hela Jordens befolkning. Vad som egentligen hänt dröjer det länge innan vi får reda på, och länge trodde jag att Bablet kanske inte tänkte ta upp frågan överhuvudtaget. Och det hade faktiskt inte gjort någonting efter BD i så hög utsträckning lever på sin lätt overkliga och melankoliska atmosfär.

Långa helt tysta sekvenser som enbart bygger upp stämningen och kantiga teckningar som på en del sätt påminner om en del manga som till exempel Naruto, men här kombinerat med tunnare streck och en utsökt färgläggning. En sak till som bidrar till den speciella känslan: Här och där kastar Bablet ur sig teckningar som känns som vore de ”tagna” med en förvriden lins, där kanterna på bilden dras isär. Subtilt, men det förstärker intrycket av någonting fantastiskt, någonting omöjligt.

Jag tänkte inte skriva så mycket mer om serien för då riskerar jag att avslöja för mycket; manuset håller samma höga klass rakt igenom och teckningarna likaså. Det här ett seriealbum och en scanlation som får högsta möjliga betyg: Om Beautiful Death någonsin får en officiell översättning kommer jag stå först i kön för att köpa den.

1 kommentar

  1. Årskrönika 2012: Serierna « Simon säger said,

    [...] se andra serier istället!) men det finns också riktigt bra serier här, som de drömska serierna Beautiful Death och Le Grand Mort som definitivt var bland årets läsupplevelser för min del. Framförallt är [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 170 andra följare