Raymond Briggs Jultomten

7 oktober, 2012 at 14:44 (Europeiska serier) (, )

Idag är en härligt solig höstdag så det känns lite skumt att skriva om julen, men det ska inte stoppa mig från att recensera Raymond Briggs underbara lilla bok Jultomten som alldeles nyss kommit i nyutgåva på förlaget Wibom Books :-)

Briggs serier är luriga: På ytan ser de ut som rätt så osofistikerade bilderböcker snarare än serier, och det är först när man börjar läsa dem som man märker hur skicklig Briggs är. Som i den bok jag mest förknippar med honom, Tryggare kan ingen vara / When the Wind Blows, en science fiction-serie om ett mycket brittiskt äldre pars liv under ett kärnvapenkrig. Parets naivitet och hjälplöshet att förstå vad som pågår kryper under skinnet på mig, och de sista sidorna är svåra att läsa utan att tårarna smyger sig på.

Jultomten är en helt annan slags bok. Vi får följa jultomten under den dag på året han verkligen måste jobba, dvs natten till julafton. Han vaknar, äter frukost, selar sina renar, och ger sig sedan ut på sin klapputdelningsrunda. Ingenting dramatiskt händer, ingen dialog (förutom ett kort replikskifte med ett mjölkbud, morgonarbetare emellan), men å andra sidan en ständig ström av framgrymtande yttrande från tomten, som ”Sabla snö!”, ”Sabla skorstenar!”, ”Hej, katt!”.

Det skulle kunna vara en sorglig historia om en ensam man och hans oupphörliga prat med sig själv, men jag känner istället hur jag gillar honom mer och mer. Hans rätt buttra uppträdande är bara en yta för det märks på det han gör och hans små leenden som då och då skymtar fram att han egentligen trivs mycket bra med sitt liv, klagomålen till trots; han har det bra, och vet hur man ska få det mysigt hemma alldeles själv. Och solen utomhus till trots inställer sig t o m julkänslan!

Hur var det då med att Briggs sofistikation?

Jodå, den finns här också. Precis som vanligt när jag läser Briggs kan jag inte låta bli att tänka på en rikligt illustrerad bilderbok med pratbubblor istället för en serie; det är såklart ingen kritik eftersom det inte är något fel på bilderböcker, utan bara en känsla jag får (jag kommer också ihåg som liten att Briggs böcker på biblioteken brukade hamna på bilderbokshyllan istället för seriehyllan, så jag är uppenbarligen inte ensam om det intrycket). Det beror nog huvudsakligen på teckningsstilen som påminner mycket om klassiska barnböcker.

Men precis som vanligt märker jag också när jag läser att Briggs vet exakt hur man ska designa en serie. Storleken på rutorna och sidlayouten varierar oupphörligen och alltid med en tanke; när det är hemtrevligt och mysigt hemma hos tomten är det gott som små rutor; när det är en lång och besvärlig flygtur är det extrema widescreen-rutor; när det är en paus i utdelningen av klappar får vi ett helsidessuppslag att vila ögonen på.

Jultomten är en underbar sagobok för barn som även om det låter paradoxalt är en bok gjord av en mästerlig serieskapare med en gedigen känsla av klassisk bilderbok :-)



1 kommentar

  1. Årskrönika 2012: Bloggstatistik « Simon säger said,

    [...] från 2012 upp (mycket sorgligt, jag har tydligen tappat i kvalité i år ), Raymond Briggs Jultomten. Sammanfattningsvis, gamla godingar [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 154 andra följare