Legends of Zita the Spacegirl

10 oktober, 2012 at 17:41 (Science fiction, Serier) (, , , )

En av de nya serier jag tyckte allra bäst om förra året var Ben Hatkes Zita the Spacegirl. Berättelsen om hur den lilla men naggande handlingskraftiga Zita en dag av en olyckshändelse rycks bort till en främmande planet var bra berättad och alldeles fantastiskt illustrerad. Jag vet att jag inte var ensam om att tycka det så därför är det nog inte bara jag som blev glad häromdagen när nästa bok i sviten dök upp: Legends of Zita the Spacegirl.

Zita är när boken börjar en hjälte på planeten Scriptorius efter det att hon räddade den från undergången i boken innan. Tillsammans med sina vänner försöker hon samla ihop tillräckligt med pengar för att kunna resa hem till Jorden igen genom att sälja autografer med mera till sina beundrare, även om hon inte riktigt trivs i hjälterollen. När en utsänd från en annan planet hör av sig för att få hennes hjälp mot de gigantiska hjärtan som hotar att förstöra planeten ifråga med löfte om en betalning som skulle göra att hon kan komma hem blir hon lockad, trots att hon inte har en aning om hur hjärtana ska stoppas…

Det finns egentligen inte så mycket mer att säga om Legends of Zita the Spacegirl än att det återigen är en alldeles fantastiskt charmig bok, och att jag njöt av varenda sida. Hatkes teckningar är perfekta in i minsta penselstreck, oavsett om det handlar om humor eller allvar. Sekvenser som den där Zita beslutar sig för att faktiskt försöka leva upp till sin hjälteroll får fram hennes känslor galant helt utan ord, och på samma sätt känner jag verkligen vad hon upplever i bokens klimax när det blir rejält allvarligt. För att inte tala om den nya roboten som dyker upp här som trots att hen helt saknar ansiktsdrag ändå förmedlar det inre tumultet i sin emotionella utveckling.

Hm, det där lät allt lite högtravande och det passar inte alls till Zita. Det är nog bäst att avsluta nu, men låt mig bara tillägga att den enda kritik jag kan komma på är att 1,5 år mellan böckerna är alldeles för lång tid, så det så!

1 kommentar

  1. Ett mästerverk: Koma « Simon säger said,

    [...] hittills i år. Det finns en hel del riktigt bra saker, som Ralph Azham, The Singles Theory, Zita bok 2, Scalped, Paris Soirees, Hilda och Salvatore, men baske mig om inte dagens bok är den bästa nya [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 172 andra följare