But I really wanted to be an anthropologist

11 oktober, 2012 at 16:41 (Europeiska serier) (, )

Idag: Fler översatta serier från det engelska förlaget SelfMadeHero som fortsätter att visa upp sin bredd i och med Margaux Motins But I really wanted to be an anthropologist. Det blir rikligt med illustrationer; varför kommer framgå av den kortfattade texten:-)

Margaux Motin har en blogg, jobbar som illustratör, shoppar, har familj, har vänner. BIrwtbaa handlar om exakt det, med en räcka illstrationer och kortare serier som snabbt kastats ned på papper och som huduvsakligen hämtats från bloggen.

Motin ensam hemma:

Motin med sin dotter:

Motin umgås med sin far:

Och så fortsätter det, alla 176 sidor. Det märks tydligt att hon jobbar i annonsvärlden på hennes teckningar, och att hon när får lust kan teckna i andra stilar också (en del av serierna misstänker jag kommit till enbart för att hon fått lust att teckna någonting speciellt). Det är lättsamt och aldrig ens en gnutta allvarligt så den som önskar det får leta någon annanstans.

Det här är en serie som är både lätt och svår att recensera. Lätt eftersom några exempelsidor väldigt tydligt beskriver serien; svår eftersom jag inte riktigt vet vad jag kan tillföra förutom just dessa exempelsidor. Jag kan säga att jag hade trevligt när jag sträckläste boken, men också att jag då och då skulle önskat mig ett lite större samband mellan serierna; det blir kanske väl lite tuggmotstånd om man som jag läser hela boken på en gång.

Men det är förstås inte ett problem om man istället följer hennes blogg, eller för den delen tar det lite lugnare med läsningen. Det sistnämnda är dock knepigt för det är som sagt en trevlig bok ;-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 177 andra följare