The Best of Harry Lucey

12 oktober, 2012 at 18:06 (Serier) (, , , )

Dags att erkänna: Jag har mycket dålig koll på Acke-serierna. Visst läste jag en del när jag var liten, dvs när jag råkade få syn på en tidning, men det var aldrig en serie som jag aktivt letade upp även om jag tyckte den var helt OK att läsa.

Senare snappade jag upp namnet Dan DeCarlo som Acke-tecknaren man skulle veta vem det var; han nämndes som en förebild för Jaime Hernandez och andra tecknare med elegant linjeföring och lika eleganta kvinnor. Men det var ingenting som lockade, och samma sak gällde alla de olika böckerna med föregivet klassiska Acke-serier som dök upp på olika förlag, trots att jag är svag för sådana utgåvor.

Men för något halvår sedan började jag höra ett annat namn, och den här gången lät det intressantare både för att det sades att han skrev bra manus (något som jag sällan hört nämnas i samband med DeCarlo; där är det alltid teckningarna som betonas) och för att de som berömde honom var personer jag litar på. Harry Lucey var namnet som fram tills dess varit okänt för mig, och när jag fick en länk till följande serie (den översta, Two Little Word!s, hädanefter kallad TLW!) var jag såld:

http://boards.collectors-society.com/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1939648&fpart=13

Det är en helt genial liten serie tycker jag, med utsökt timing och en udda typ av humor som tilltalar mig. Därför gav jag mig ut för att se vad som fanns att läsa av honom och visst fanns det serier att få tag på, närmare bestämt två volymer kallade The Best of Harry Lucey 1 & 2, utgivna av IDW. Den första läste jag i somras, den andra kom på posten idag och nu har jag precis läst den, så det är dags för ett omdöme :-)

Vibbar av Sadie Hawkins Dag

Först det fysiska: Böckerna är inbundna, glansigt papper, och något större än en vanlig serietidning. Personligen tycker jag inte det funkar så värst bra i det här fallet eftersom det uppenbarligen saknats bra original att trycka ifrån med tanke på att en del sidor ser riktigt usla ut med ett utseende som om de scannats in på alltför låg upplösning eller i andra fall med ojämna linjekanter och smått misspassande färger. Det känns inte riktigt som om ett relativt dyrt lyxformat (cirka 150 inbundna sidor för $25) är det bästa här, och jag hade hellre sett en betydligt tjockare bok med lite billigare utförande.

Sen det viktigaste, dvs innehållet. Så gott som alla serierna är roande men ingen av dem är lika bra som TLW!, och överlag fick jag lite déjà vu från när jag var liten: Jag har det ganska trevligt men jag är inte på något sätt överväldigad. Acke slits mellan Veronica och Betty, Ragge vill åt Veronica, Betty Acke, Veronicas pappa & rektorn Acke (på ett helt annat sätt), och Sopprot är ointresserad för att inte säga skräckslagen när en kvinnlig person dyker upp.  Teman med variationer alltså, precis som många andra serier som Krazy Kat eller Blondie, men utan de senares genialitet.

Om det vore allt skulle jag trott att TLW! var en unik lyckträff där allting stämde för Lucey, och recensionen skulle ta slut här med konstaterandet att Lucey var en kompetent Acke-kreatör som den som känner för att läsa smålustiga Acke-serier absolut kan leta upp men att andra inte behöver göra sig besväret, åtminstone inte när det bara finns alltför dyra böcker som de här (en billigare fet volym skulle jag däremot ha rekommenderat hursomhelst). Men som synes skriver jag lite till, så det finns någonting mer där ;-)

What If? à la Acke

Här och där i böckerna dyker det upp serier med en mer absurd stämning. Som när Acke dansar regndans som visar sig fungera, eller när hans pappa teoretiserar om hur det skulle vara om Acke var en ungdomsligist. Eller för den delen serier som påminner mer om TLW! med en tystlåten absurdism som påminner en hel del om John Stanleys Little Lulu. När jag läser de här serierna blir jag på riktigt gott humör, och variationen de medför gör också att de andra serierna blir bättre de med.

Men det känns ändå som om TLW!s perfektion var unik för riktigt så bra blir det aldrig här; även när The Best of Harry Lucey är som bäst är det inte Luceys allra bästa vi får se. Så nu vet jag inte om det är urvalet i böcker som inte är det urval jag skulle gjort, eller om det faktiskt är en bra representation av Lucey. Det jag vet är att det finns en del riktigt bra serier här, blandat med en del som ”bara” är kompetenta, och att böckerna har ett onödigt lyxigt utförande som gör att de tyvärr är svåra att helhjärtat rekommendera. Det här är serier som enligt mig skulle göra sig oändligt mycket bättre om de såldes i böcker avsedda för de som vill ha bra underhållning istället för de här halvdana samlar-inriktade böckerna. Dvs mer av Fantagraphics Barks-böcker och mindre av Egmonts Carl Barks Samlade Verk, för att göra en mycket serienördig jämförelse :-D

Acke lär Älgen att vara mindre svartsjuk

PS. Glömde visst teckningarna! Kortfattat: Bra Acke-diton, dvs människorna ser ut som de ska, både när de försöker vara förföriska eller panikslagna. Ingenting spektakulärt men tveklöst kompetent. DS.

2 kommentarer

  1. Sandra said,

    Jag tycker ju Acke rockar, både De Carlo och dom mer nya typ Life With Archie eller för några år sen New Look-serierna.
    Two Little Words tyckte jag var för lång och lite tråkig. »Intressant idé!« tänker jag efter några rutor. »Jaja, jag fattar…« suckar jag efter nån sida.

    Utdragen du visar här tycker jag också om.
    Också tycker jag om Archies’ Clean Slate, den tycker jag är fin. men den är ju lite AU minst sagt!

  2. Simon said,

    Du får ta och leda mig till lite bra Acke-serier, jag vet du har bra koll på dem :-)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 166 andra följare