Drama

14 oktober, 2012 at 14:48 (Serier) (, )

Först och främst ett tack till Staffan på Staffars serier som tipsade om Raina Telgemeiers Drama; jag hade nog aldrig läst den annars och det hade ju varit synd :-)

Och sen ett konstaterande: Det ges ut väldigt mycket bra barn- och ungdomsserier i USA just nu. First Second är förlaget jag brukar nämna i sammanhanget, men det finns fler förlag som satsar på målgruppen och gör det bra. Och då talar jag bara om originalserier; om man räknar med översatta serier så har vi ju till exempel all bra manga som också ges ut. Dessutom blir jag ofta glatt överraskad över priserna som brukar vara märkbart lägre för de här serierna än de serier som ges ut av de ”vanliga” serieförlagen. Ta Drama som exempel: 240 sidor färg, bra tryck, originalserie, för $11. Jämför med de samlingar som till exempel DC & Marvel ger ut där 144 sidor med serier som redan getts ut i tidningsformat och därmed dragit in en del pengar redan brukar kosta runt $17 dollar.

Nåja, serien Drama: Callie går på högstadiet och hennes liv cirklar kring teater. Hon är med i skolans teatergrupp med ansvar för rekvisitan, och hennes närmaste vänner håller på med samma sak. När man ska producera årets uppsättning, musikalen Moon Over Mississippi (såvitt jag vet ett påhitt av Telgemeier), ansluter tvillingarna Justin och Jesse och Callies liv blir genast mer komplicerat.  Hon är redan småförtjust i Greg, Justin och Jesse är båda väldigt charmiga men är någon av dem egentligen intrsserad, Greg är av-och-på ihop med Bonny, Gregs bror Matt är plötsligt grinig mot henne, årets skoldans är på gång, bästa vännen Liz är gudskelov alltid på hennes sida, och den sabla kanonen som ska avfyras under en viktig scen vägrar att uppföra sig som den ska.

Det här är en väldigt trevlig bok av ett slag som verkligen passar mig. Alla huvudpersonerna vill väl, även om de ibland blir så känslomässigt engagerade att de gör fel, så de problem och småsorgliga händelserna som sker är inte orsakade av en ”ond” människa som en ”god” måste ordna upp, utan istället oundvikliga eftersom bara för att snäll person A är förtjust i snäll person B så innebär det inte att känslorna är besvarade. Kort sagt, det är vuxna problem med ungdomar i huvudrollen. Sen gillar jag också energin i serien, oavsett om det handlar om kärleken till teater eller till någon annan. Mest det förstnämnda skulle jag säga; kärleksproblemen människor emellan känns som om de är av övergående natur medan teater-förälskelsen känns som om den kommer bli livslång :-)

Telgemeiers teckningar är enkla och effektiva, och liksom manuset fulla av charm. Mig påminner de om en något förenklad version av Lynn Johnstons For Better or For Worse-illustrationer och det är ett högt betyg i min värld. Färgläggning är lyckligtvis platt utan det överflöd av toningar som många serier just nu lider av.

Drama är en alldeles förträfflig gott humör-serie, med precis lagom mycket allvar och undvikande av enkla Allting gott-slut så att det inte blir jolmigt. Själv har jag redan beställt Telgemeiers tidigare serie Smile!

10 kommentarer

  1. Sandra said,

    Jag tycker det liknar Nina Paley’s grejer lite grann. + det är också ganska tydligt gjort på dator. Har svårt att se kopplingen till Johnston.

  2. Simon said,

    Ansiktena påminner om Johnstons tycker jag, både i sättet att teckna uttryck och frisyrer. Paley var inte så dum liknelse heller, framförallt vad gäller kroppar.

  3. Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se said,

    Ser mysig ut. Ska jag kolla upp mer!

  4. Simon said,

    Mysig, det var en utmärkt beskrivning!

  5. Bokrecensioner? Mini-min-recensioner? Bloggfunderingar… « Simon säger said,

    […] exempel vad jag ska göra med seriealbum à la Raina Telgemeiers Smile. Jag skrev nyligen om hennes Drama som jag tyckte om så mycket att jag genast beställde Smile; i fredags dök den upp och nu har jag […]

  6. Årskrönika 2012: Serierna « Simon säger said,

    […] Drama: Om Koma var etta vad gäller barnserier av det fantastiska slaget så är Telgemeiers Drama den bästa vardagsrealistiska. En mycket enkel men väldigt effektiv historia om en teateruppsättning som var ett rent nöje att läsa. […]

  7. Peanut « Simon säger said,

    […] dvs en bok som är skriven med en mycket tydlig målgrupp. Jag kom att tänka på Telgemeiers Drama som jag läste förra året och tyckte mycket om och som har en hel del likheter med Peanut. Drama […]

  8. Peanut | Serienytt.se said,

    […] dvs en bok som är skriven med en mycket tydlig målgrupp. Jag kom att tänka på Telgemeiers Drama som jag läste förra året och tyckte mycket om och som har en hel del likheter med Peanut. Drama […]

  9. Smått & Gott: Sisters | Simon säger said,

    […] är Telgemeiers tredje serieroman, efter likaså självbiografiska Smile (om tandproblem) och Drama (fiktion). Relationen med hennes lillasyster Amara (som skymtade förbi i Smile) står i fokus när […]

  10. Smått & Gott: Sisters | Serienytt.se said,

    […] är Telgemeiers tredje serieroman, efter likaså självbiografiska Smile (om tandproblem) och Drama (fiktion). Relationen med hennes lillasyster Amara (som skymtade förbi i Smile) står i fokus när […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 179 andra följare