Attack on Titan

29 oktober, 2012 at 17:02 (Manga) (, )

En liten blänkare om en manga som Mangaläsaren tipsade mig om häromdagen på Twitter om hade gått mig förbi: Hajime Isayamas Attack on Titan. Jag tog och beställde de två album som hittills översatts, och när de damp ner i brevlådan förstod jag varför jag inte märkt serien tidigare. Omslagen ser ut som tristaste sortens fight-manga med människor med diverse hitech-utrustning som verkar slås mot gigantiska människoliknande varelser. Inte min typ av manga!

Men sen började jag läsa den och förstod snart varför Momiji rekommenderat den och kallat den ”mycket märklig”.

Handlingen låter kanske inte så värst spännande/märkvärdig: I en oklar framtid (skulle jag tro…) har människosläktet reducerats till en spillra som lever ihopklämd bakom en ringmur. Utanför vandrar jättar (titelns titaner) omkring, och om någon vågar sig utanför ringmuren blir de omedelbart uppätna av dem. Vår huvudperson, Eren, har ända sedan han var liten önskat en chans att se världen utanför, och därför bestämmer han sig för att ta värvning i armén som slåss mot jättarna.

Det här skulle kunnat bli en dussinmanga men precis som utlovat är det en märklig serie. Jättarna ser genuint skrämmande ut, med ett utseende som varierar från nästan-mänskligt (brrr) till mer bisarra variationer på människotemat, och Isayama lyckas dessutom få dem att se STORA ut. Teckningarna är nervösa och medvetet (tror jag) röriga, och bristen på information om hur världen blivit som den blivit gör åtminstone mig ännu mer osäker.

Jag har ingen aning om var Attack on Titan kommer ta vägen framöver men jag är mycket nyfiken; det som händer i de två första böckerna gör inte precis att jag förstår mer av vad som pågår och det menar jag som beröm. Känslan och teckningsstilen påminner en smula om Jiro Matsumotos serier, men Isayama är inte riktigt lika obegriplig. Jag ser fram emot bok 3 som är utlovad om 37 dagar :-)

1 kommentar

  1. Årskrönika 2013: Blogg-statistik | Simon säger said,

    […] är populärast som söktermer som hittar hit nämligen: Maran. Linda och Valentin. Utopi. Attack on Titan. Battle Pope. Med andra ord, de mest populära inläggen plus det om de människoslukande […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 154 andra följare