Skönheten – Svindlande begär

30 oktober, 2012 at 20:58 (Europeiska serier) (, , )

Det fortsätter att komma ut intressanta serier på svenska den här hösten; jag har recenserat en hel del men fler är på väg. Det allra roligaste är nog att flera av dem är serier av en typ som jag nästan gett upp hoppet om att få se på svenska igen, som Mamette och dagens ämne, Skönheten – Svindlande begär, skriven av Hubert och tecknad av tecknarteamet Kerascoët och utgiven på Kolik Förlag.

Serieskaparuppsättningen är inte ny för den här bloggen för jag har tidigare skrivit om deras serie Miss Don’t Touch Me, en fantastiskt bra serie i hittills fyra delar som jag verkligen hoppas de fortsätter med. Kerascoët har också översatts till svenska förra året med Svart tomtebloss, men den gången var det Fabien Vehlmann som stod för manuset. Också det en bra serie men inte riktigt lika genomarbetad som Miss Don’t Touch Me. Så förväntningarna var minst sagt uppskruvade när jag såg att Skönheten – Svindlande begär skulle komma ut på svenska.

Skönheten – Svindlande begär är upplagd som en klassisk saga. Den obemärkta flickan Sillen (som kallas så pga sin lukt eftersom hon hanterar fisk varje dag) träffar en dag på en förtrollad padda i skogen som uppfyller hennes innersta önskning: Att bli vackrast av alla. Eller åtminstone någonting åt det hållet; paddan kan inte förändra hennes utseende på riktigt men alla kommer när de ser henne se framför sig den skönaste kvinna de kan föreställa sig.

Men när önskningar slår in i sagor blir det aldrig riktigt som den önskande tänkt sig…

Precis som i de andra Kerascoët-serier jag läst ser serien riktigt bra ut. Färgskalan som Hubert använder liknar den han nyttjade i Miss Don’t Touch Me, men är en smula dovare och mer stiliserad (jag vet inte vem som stod för färgerna i Svart tomtebloss som ser helt annorlunda ut; kanske är det Kerascoët själva). Jag gillar också hur Sillens utseende växlar från bild till bild när hon ibland ser ut som sig själv, och ibland som andra uppfattar henne.

Och precis som de tidigare nämnda serierna är det här inte någon lättsam historia. Miss Don’t Touch Me handlar om mord, prostitution och vansinne. Svart tomtebloss är en utdragen slakt av alla huvudpersonerna. Skönheten – Svindlande begär blir lika mörk den med när männen i byn vill bestämma om vem som ska få utnyttja Sillen och när. Med vissa inslag av varmare känslor, som kärlek, och en del humor med, men jag skulle inte sätta många kronor på att serien kommer sluta lyckligt. För det här är första delen av jag vet inte hur många; en del till finns iallafall på franska. Det är också min enda egentliga kritik mot boken: Det känns väldigt mycket som en oavslutad historia så nästa del behövs på svenska ASAP!

Det är underbart att se att seriemarknaden i Sverige lever, med ett faktiskt ganska varierat utbud både vad gäller svenskt och utländskt material. Visst är det långt ifrån hur det var på Epix/Medusas storhetstid när det gäller översatta serier, men om jag jämför med hur det var för säg 10 år sedan är det ojämförligt mycket bättre och vad gäller svenska serier tror jag aldrig det kommit ut mer intressant än det gör nu. Skönheten – Svindlande begär är ett exempel på välmåendet, och nu hoppas jag bara att vi får se fler delar vad det lider :-)



Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 167 andra följare