Princess Ugg

image

Det blir lite si och så med inläggen såhär på sommaren; lustigt nog läser
jag färre serier när jag är ledig än när jag jobbar. Plus, såklart, att det är lite svårt att koncentrera sig på att skriva när jag gått in i summer mode (dvs slö till max). Men lite läsning blir det, som till exempel det hela ungefär 20 sidor långa första numret av Ted Naifehs nya serie Princess Ugg 🙂

Naifeh låg bakom den utmärkta serien Courtney Crimrin plus den första (dvs den bra) boken av Polly and the Pirates, och precis som i dem är det en ung flicka som har huvudrollen här, närmare bestämt Ugg. Hon lever i ett vintrigt kungadöme där den enda uppfostran en prinsessa behöver är att överleva i görligaste mån. Så hon slåss, hon får lära sig att tåla kyla/snö/is, och så vidare; men vad gäller uppfostran à la Disney-prinsessor syns inte ett spår.

Därför går det inte så värst bra när hon plötsligt dyker upp på en skola just för sådana prinsessor, och hon kommer omedelbart på kollisionskurs med den prinsessa som givetvis visar sig vara hennes rumskamrat. Varför hon bestämt sig för att gå på skolan sägs aldrig rent ut; jag misstänker att orsaken kommer visa sig vara viktig för den framtida handlingen.

Teckningarna ser lite annorlunda ut än de gjort tidigare. Framförallt är det färgen som är annorlunda för här är teckningarna redan från början avsedda att färgläggas, så svarta ytor mm saknas. Det ser bra ut men lite ovant; jag var ju väldigt förtjust i Courtney Crumrins svartvita nummer med dess suggestiva stämning. Men kanske kommer den här serien visa sig passa bättre i en lite mindre dov miljö; Crumrin var en egentligen mycket dyster historia om häxkrafter och magi medan den här verkar bli en något rakare berättelse.

image

Fast det är såklart omöjligt att säga hur den här serien kommer utveckla sig, det första numret kickar ju bara igång historien, men med tanke på Naifehs tidigare serier känner jag mig full av förtröstan om att det kommer bli någonting läsvärt. Och, för den delen, att det knappast kommer att bli en enkel fisken-ur-vattnet-berättelse utan allvarliga bottnar om kulturkrocken mellan Ugg och de andra.

Så, en mini-recension, det ypperliga vädret till trots! Och Coming up (hoppas jag): Några ord om den nya tidningen Hagel, ett bra franskt album, och en Adachi-serie (som, utgår jag ifrån, kommer ha inslag av sport, outtalad kärlek, och underfundig humor). Woohoo!

En reaktion till “Princess Ugg

Lämna en kommentar