Monster

Postat den
Johan

Johan

Det blir ofta lite knepigt med manga när en historia dras ut flera år; ibland fungerar det fint, som med Maison Ikkoku där det blev ett plågsamt nöje att vänta på nästa avsnitt som med myrsteg närmade sig slutet, men ibland blir det bara plågsamt. Monster av Urasawa hamnar någonstans mitt i: Det fungerar som följetong, men trycket sjunker oundvikligen lite i en thriller  på 4000 sidor som tar några år att publicera. Så jag gjorde som jag oftast gör med manga, dvs sparar några volymer åt gången innan jag läser.

Med Monster slutade jag läsa i och med volym 12 för att få en rejäl dos när den väl var klar eftersom den verkade värd det. Och det var den också, även om jag blev tvungen att börja om från bok 9 för att kunna hänga med i alla detaljer när jag nu läste klart den. Det är en tät historia som utspelar sig i efterkrigstidens Europa, främst i Tyskand och Tjeckoslovakien. Titelns monster är Johan Liebert, en pojke som blir tvångsrekryterad till ett experiment för att få fram den perfekte medborgaren: Alla känslor ska raderas, och självkontrollen är viktigare än någonting annat.

Upplägget är lite av gamla TV-serien The Fugitive: Hjärnkirurgen Kenzo Tenma får in en svårt skadad pojke som han lyckas rädda till livet. Men pojken försvinner från sjukhuset och många år senare mördas några av Tenmas kollegor. Han inser att det är pojken han räddade som ligger bakom morden (och en serie andra mord också), men blir själv misstänkt. Resten av serien skildrar hur han försöker få tag på Johan och döda honom, både för att rentvå sig själv men framförallt för att han känner sig skyldig eftersom han räddade Johans liv.

Allteftersom får Tenma reda på mer om vad som egentligen gjorde att Johan blev som han blev; hans familj, hans bakgrund från 511 Kinderheim, och de andra barnen som också deltog i experimenten. Det är bitvis rejält suggestivt och själv fick jag gåshud både här och där, men historien laggar lite ibland och skulle nog vunnit på att ha koncentrerats en smula. Absolut läsvärd är den dock, och kanske den bästa thriller i klassisk stil som jag läst i serieform; tusan vet om jag läst någon bättre i bokform heller.

»

  1. Ping: Urasawa x 2 « Simon säger

  2. Ping: Hittat i Japan « Simon säger

  3. Ping: Årets serie: Pluto « Simon säger

  4. Ping: Rak, enkel underhållning: NASA « Simon säger

  5. Ping: Rak, enkel underhållning: NASA | Serienytt.se

  6. Ping: 20th Century Boys | Simon säger

  7. Ping: 20th Century Boys | Serienytt.se

Kommentera

