GTO

Postat den

När jag tittade in på Staffars häromdagen så visade Staffan på en nyöversatt serie av Fujisawa som jag missat, Tokkô. Så konsekvent som jag är tog jag när jag kom hem och högg in på de senaste GTO: The Early Years som jag sparat för att läsa i en klump. Och eftersom jag redan sagt att jag gillar Ennis med hans blandning av ultravåld, perversioner och humor så gillar jag ju det här också. Ungdomsgäng som är hur coola som helst, hårdare än sten, mixat med valpkärlek som aldrig leder någonstans. Lite krattigt tecknat, definitivt, om man jämför med GTO, och den spänning som finns i den senare tack vare Onizukas helhjärtade försök att faktiskt vara en lärare som är bra för eleverna (snarare än en bra lärare…) saknas; här är det ren underhållning med bara svaga spår av allvar (och de spåren tas upp på ett bättre sätt i GTO senare). Men det funkar fint för vad det försöker vara, och nu när jag plöjt de senaste 2000 sidorna (bok 5-9) ser jag fram mot de resterande 3000.

Ahhh, manga är ju bara för trevligt med rejäla sjok, men ändå med ett slut. Ibland kan det dras ut på handlingen väl mycket, men i en bok som GTO: TEY gör det verkligen ingenting eftersom resan snarare än målet är poängen.

Från GTO, en typisk Onizuka-dag

Från GTO, en typisk Onizuka-dag

»

  1. Ping: En dubbel dos Fujisawa « Simon säger

  2. Ping: 1 år idag « Simon säger

Kommentera

