Jeffrey Catherine Jones

Postat den

Håller som bäst på att läsa senaste Little Orphan Annie-boken som jag skrev om tidigare, men den är lite väl tung & otymplig för att läsa innan jag somnar. Så igår kväll funderade jag på vad jag skulle ta istället; det bästa för mig är någonting som inte är alltför manus-tungt för då riskerar jag att fastna fram till småtimmarna; nicht gut mitt i veckan.

I'm Age

I'm Age

Och utan någon som helst anledning kom jag att tänka på Jeff Jones, den amerikanske tecknaren som inte gjort så mycket serier men de som finns är utsökt tecknade. Han jobbade tillsammans med Mike Kaluta, Bernie Wrightson och Barry Windsor-Smith i en liten studio på 70-talet, och att de samarbetade syns tydligt på allas stilar. Jones är den som är mest expressionistisk av dem; han har en lös stil och jobbar mycket med kontraster i sina svart-vita serier (och de är de bästa).

”Han” förresten… Jag slog upp Jeff Jones på Wikipedia precis nu och såg att för några år sedan genomgick Jones ett könsbyte; därav Catherine i namnet. Det hade jag ingen aning om, så jag lärde mig någonting nytt idag.

Tyvärr finns det inte mycket samlat av Jones, men jag har lyckligtvis ett gammalt engelskt album med serien Idyl, en serie med ensidiga historier som i början mestadels består av halv-trista sunkiga sex-skämt (de flesta personerna är nakna utan någon speciell anledning); suveränt tecknade men närmast komplett menlösa.

Men efter ett tag blir det mycket bättre, och en huvudperson infinner sig också: En gravid, naken (givetvis) kvinna; en livsfilosof. Och serien blir mer och mer abstrakt allt eftersom; tyvärr innehåller inte samlingen den senare serien I’m Age som fortsätter trenden efter att Idyl slutade.

Det är en perfekt bok att läsa innan jag somnar, med sin drömska och suggestiva stil. Det är synd att Jones inte har gjort fler serier och istället koncentrerat sig på målningar; de är visserligen styva, men de lever inte upp till hennes serier.

Kommentera

