RASL

Postat den

Pinsamt, pinsamt; jag har helt och hållet missat att Jeff Smith har börjat på en ny serie, så jag blev glatt överraskad när jag fick syn på första samlingen av RASL. Stort format, svart-vitt, och en fartig science fiction-historia med noir-känsla. Att den är svart-vit gjorde mig glad eftersom Smiths teckningar är bättre så. Även om de färglagda Bone-böckerna är helt OK så tycker jag att den passade mycket bättre utan färg. Med färgen ser Bone inte så speciell ut, medan den svart-vita versionen är mer personlig och stämningsfull. Och RASL skulle antagligen förstöras av färg; det här är en serie som känns quick & dirty på ett bra sätt, utan alltför mycket planerande.

Och sen tycker jag om science fiction i serieform, men det är sorgligt långt mellan ditona, speciellt bra sådana. Det finns några stycken förstås, men det är inte precis en genre som det kryllar av, framförallt inte i USA, så att en så pass uppmärksammad artist som Smith chansar på genren är kul. Här är det den gamla goda parallella världar-idén som dyker upp, och det är lite av en favorit för mig med sina inslag av dubbelgångare, kausalitet och annat smått och gott.

Allt är självklart inte perfekt, som exempelvis den ibland suspekta anatomin hos figurerna (de stora huvudena är ett stildrag, men ibland är det allt något som inte ser rätt ut), men det gör inte så mycket. Till skillnad från Bone som huvudsakligen var långsam med perioder av action så är det här tvärtom, med full fart som då och då avbryts av lite lugnare episoder. Med andra ord märker man inte så mycket av att tekniken ibland hickar till eftersom farten är så pass hög. Och faktum är att Bone också led av liknande problem: Smith är excellent på animation och att skildra rörelser i sina serier, men han är inte alltid så bra på att teckna människor. Bones däremot gör han alldeles utmärkt 🙂

Sen får vi se hur det utvecklar sig; det är alltid farligt att vara tvärsäker innan det hela är över, men hittills är det lovande. Det kommer knappast bli en klassiker (som Bone eventuellt kan bli), men bra underhållning är inte fy skam heller.

»

  1. Hej, ramlade in här via random google-sök. Måste säga att jag själv gillar ändå den annorlunda anatomin och i stort tycker jag det är fascinerande och fantasifull sci-fi mystik. Jag har dock inte läst Bone vidare mycket så har inte det att jämföra med.

    Lite extra kul är det ju också hur den lite mer barnförbjudna världen (strippor, prostituerade, potentiell otrohet) möter Jeff Smiths sensibilitet. Tycker det ger en intressant ton och stämning.

    Tycker också att det verkar lovande!

    Gilla

  2. Jag gillar hans figurer, men ibland tycker jag allt det känns som det är lite svajigt mer för att Smith inte är 100% säker på hur det ska vara snarare än att han valt att rita som han gör 😉

    Gilla

  3. Ping: Orbital « Simon säger

  4. Ping: Nu blir det åka av: RASL – The Fire of St. George « Serienytt.se

  5. Ping: Uppfyllda löften: RASL | Serienytt.se

  6. Ping: Uppfyllda löften: RASL « Simon säger

  7. Ping: Nu blir det åka av: RASL – The Fire of St. George | Simon säger

Kommentera

