Tes bekräftad igen: Corben Does Lovecraft

Postat den

Jag skrev förut om hur jag mycket jag uppskattar Richard Corben, eller snarare hur mycket jag gillar de serier han gjorde innan han slutade anstränga sig. Hoppet är det sista som överger människan, så jag köpte hans senaste bok utgiven på Marvel: Haunt of Horror, med serier baserade på texter av H P Lovecraft.

För att börja med det positiva så är det inte de gamla vanliga Lovecraft-historierna som har använts; merparten baserar sig istället på korta dikter och textfragment som Corben gör (mycket) fria tolkningar av. Ibland är det lite för mycket av chock-slut à la EC, men de allra flesta är inte alls så dumma, som tolkningar betraktade. Dessutom finns original-texterna med för den som vill läsa dem och jämföra, och det gillade jag, framförallt för dikterna.

Men sen är det tyvärr så att det inte går att jämföra teckningarna här med Corben när han var som bäst. Jag har ingenting emot svart-vitt, som serierna här är gjorda i, men när jag vet hur bra Corben en gång i tiden var på att hantera färg känns det ändå sorgligt att se. Och det är inte ens lika bra som hans tidigare svart-vita serier; de hade en särprägel som helt saknas här, där teckningarna visserligen är kompetenta med utan charm. Jämfört med hans tidiga underground-serier där han också gjorde några Lovecraft-tolkningar är det här klart sämre.

Alltså, undvik. Inte för att jag kommer lyssna på det rådet själv nästa gång jag ser en ny Corben: Jag kommer näppeligen lyckas undvika att köpa den då heller…

Kommentera

