A Stiff Upper Lip

Postat den

 

Ennis Dare (Gary Erskine tecknar)

Ennis Dare (Gary Erskine tecknar)

Jag gillar science fiction-serier, men det finns ytterst få bra sådana; på rak arm kan jag nämna Linda och Valentin, Akira, Jeff Hawke, 2001 Nights, Buck Godot,

Morrisons Dare (Ryan Hughes tecknar)

Morrisons Dare (Ryan Hughes tecknar)

  men sen är det slut, och med tanke på alla de serier jag läst så är det inte mycket att skryta med. Så jag är alltid på jakt efter dylika, och därför är jag egentligen lite förvånad själv att jag aldrig gett original-Dan Dare en chans. Jag har läst, och uppskattat, Morrisons tolkning från 90-talet (dystopisk version riktad mot Thatcherismen) och Ennis från häromåret (mycket våld), men inte läst någonting av Frank Hampsons original, trots att samlingarna finns i alla seriebutiker.

Ett skäl är helt enkelt att det är hopplöst att förstå från böckerna vilken ordning de kommer i; alla har titlar typ The Red Moon Mystery vilket låter OK, men kommer den före eller efter till exempel Prisoners of Space? För några dagar sen tog jag mig till slut samman och kollade upp det, och beställde de första tre från Amazon UK.

Och nu har jag också läst dem och kommit fram till följande: Underhållande, men inte något storverk. Det är en hundraprocentigt engelsk serie, med den lite typiskt stela teckningsstilen som man kan se drag av hos exempelvis Dave Gibbons, och en handling som för tankarna till engelsk kolonialism av bästa märke (eller vad man nu ska kalla det). Jag såg en beskrivning någonstans som sa att Dan Dare är Biggles in Space, och det passar alldeles förträffligt.

Ta redan den första historien då Dan Dare reser till Venus för att utröna om Jorden kan använda planeten för odlingar (befolkningen har ökat så mycket att svält råder, så utökat lebensraum är ett måste). Det visar sig att det redan finns två civilisationer på Venus, en med en helt känslokall vetenskaplig inriktning (de tillfångatar givetvis Dare + vänner för lite vivisektion), och en ännu mer vetenskapligt avancerad som visserligen är välmenande men som för en vegetativ tillvaro av bekvämlighetsskäl. Men låt bara en rejäl brittisk gentlemannaäventyrare ge de senare en föreläsning om hur riktiga människor bör agera, så kommer de snart komma till sans och förstå hur de ska använda sin teknologi för bättre syften (det vill säga till att hjälpa Jorden, och stoppa de andra venusianerna). Det är den klassiska berättelsen om hur britterna visar vägen, även för äldre kulturer à la Kina.

Och låt oss förbigå kvinnoskildringen med tystnad…

Men till Dan Dares försvar ska jag säga att historierna är betydligt bättre än det mesta andra i genren från samma tid, mycket beroende på att det inte finns någon stress i hur de berättas: En och samma historia kan glatt breda ut sig över 100 sidor, motsvarande ett år i den ursprungliga publiceringen i tidningen Eagle. Dessutom lade tidningen ner ovanligt mycket pengar på artister, och det märks också att Hampson med sina medhjälpare kunde lägga ner rejält med resurser; att illustrationerna är stela är mer ett stildrag än ett tecken på låg kvalité, och det faktum att sidorna är målade istället för färglagda på vanligt sätt ger också serien sin egna stil.

Ergo, en riktigt gammeldags serie i brittisk anda, men för den som kan ha överseende med detta finns det anledning att titta närmare på den. Och den har varit extremt viktig för serierna i England; att den har påverkat en hel generation av brittiska serieskapare märks tydligt när man läser den.

»

  1. Jag har inte alls läst löjligt många serier, men Transmetropolitan är nog min favorit på science fiction-området.

    //JJ

    Gilla

  2. Bekännelse: Jag har inte läst Transmetropolitan själv… Stor lucka i mitt läsande men något som jag ska ändra på riktigt snart nu, garanterat!

    Gilla

  3. Ping: Dan Dare à la Ennis « Simon säger

  4. Ping: Gårdagens imorgon: Rian Hughes « Simon säger

  5. Ping: Gårdagens imorgon: Rian Hughes « Serienytt.se

  6. Ping: Forntida framtid: Rick Random, Space Detective | Simon säger

Kommentera

