Le Tueur

Postat den

Eller The Killer, som översättningen till engelska heter. Jag plockade upp den häromdagen eftersom det nästan inte översätts några franska/belgiska serier till svensk, så när jag någon gång ser något brukar jag ta chansen, även om jag inte vet vad det är för något.

Den här gången visade det sig vara en serie om en yrkesmördare som planerar att dra sig tillbaka. Serien är skriven i första person, och hans tankar visar uppfriskande nog, med tanke på hur det brukar vara, att han inte gör sig några ursäkter för vad han är: Han är kanske lite värre än andra, men han ångrar ingenting. Hans skäl för att dra sig tillbaka till sin egendom i Colombia är dels att pengarna torde räcka, dels att han börjar tappa humöret när han utför sitt jobb.

Inte alltför originellt, på det hela taget, men det är ett gott hantverk i den här samlingen bestående av de två första albumen av fem totalt. Manuset är utan större krusiduller men greppet med att följa handlingen via huvudpersons inre dialog gör sitt till för att få till stämningen. Teckningarna är likaså kompetenta och gör det de ska utan större krusiduller.

Egentligen är det här den perfekta serien för en tidning som Heavy Metal, men som jag skrivit tidigare har jag inte längre några förhoppningar om att den redaktionen ska hitta sådana här serier. En skaplig thriller som jag kommer köpa fortsättningen på när den kommer ut; det funkar faktiskt bra med att bara läsa den här boken eftersom det saknas lösa trådar, men det skulle inte varit så dumt med alla fem originalalbumen i en tjockare volym.

»

  1. Men vem har skrivit, tecknat och gett ut bok…? (Söker man på ”The Killer” på amazon så får man närmare 10.000 träffar…)

    Trevli blogg för övrigt!

    Gilla

  2. D’oh!!!

    Tecknare: Jacamon
    Författare: Matz (pseudonym för Alexis Nolent)
    Förlag: Archaia Studio Press

    Tack för påpekandet 🙂

    Gilla

  3. Ah, Tack!

    Man behöver bra traditionella europeiska albumserier i äventyrsgenren ibland också. Och de är ju tyvärr ganska så sällsynta nu för tiden. Åtminstone på ett för en själv begripligt språk. Och det mesta av det lilla som finns (se till exempel Arboris danska utgåvor) ser ju i ärlighetens namn inte särskilt intressant ut alls…

    Har gått och sneglat på någonting som heter ”Green Manor” från Cinebooks. En serie som jag inte vet någonting alls om (men som verkar kunna vara i Ungefär samma genre som The Killer) av serieskapare som jag inte heller vet ett smack om från ett förlag som jag normalt inte brukar bry mig så värst mycket om…
    Någonting du läst, händelsevis…?

    Håkan

    Gilla

  4. Håller med; de som finns att få tag på är alltför ofta rätt sunkiga, så därför var det trevligt med The Killer. Inget mästerverk, men helt OK hantverk och det såg inte illa ut heller.

    Har inte provat Green Manor, men jag tycker det är roligt att Cinebooks ger ut klassiska fransk-belgiska serier; har ju nämnt Blake & Mortimer här på sidan redan. En annan som jag tyckte var småtrevlig är sf-serien Aldebaran som de också håller på att ge ut fler delar av.

    Gilla

  5. Ping: Lite euro-scanlations 1: Adios Muchachos & A Little Temptation | Simon säger

Kommentera

