SPX-köp, del 5: Super Spy

Postat den

Ser man på, jag var visst inte helt klar med SPX-köpen ännu; på nattduksbordet hade jag kvar Super Spy av Matt Kindt som jag hade glömt.

Det är klassiska små berättelser om spioner, dubbelspel, och paranoia, allt utspelandes under slutet av andra världskriget. Berättelserna presenteras inte kronologiskt (men om man vill så går det att läsa dem i ”rätt” ordning),men allteftersom klarnar bilden över vilka huvudpersonerna är och hur de hör ihop. Jag gillar personligen collage-tekniken som används här; när den fungerar gör själva icke-linjäriteten att jag måste anstränga mig att hålla hela boken i huvudet samtidigt, och när den lätt svindlande känslan av att inte veta var jag är på väg långsamt ersätts av en aha-känsla när detaljerna fylls i blir tillfredsställelsen så mycket större. Nackdelen med tekniken är förstås att när författaren inte behärskar den så blir känslan av ofullständighet desto mer frustrerande.

Ytterligare ett stort plus för boken är designen: Pappret är färgat så det ser ut som om det har bleknat, med förtryckta rynkor och saknade bitar, och omslaget är likaså designat för att se ut som om boken har burits runt i en bakficka rätt länge, allt för att ge skenet av att det är en bok med många år på nacken som man läser. Teckningarna är också huvudsakligen gjorda utan färg, även om enstaka paneler kan vara i färg. Jag har faktiskt lite svårt för att avgöra om Kindt är bra på att teckna eller inte, men ett är säkert och det är att han vet exakt hur han ska få ut mesta möjliga med sina förutsättningar; illustrationerna passar perfekt till historierna med sin lätt dystra stil parad med en släng av exotism. Dessutom varierar han stilen där enstaka episoder kan vara tecknade i en helt annan stil än resten, som exempelvis en barnbok eller en gammeldags superhjälteserie.

Tusan vet om det inte var den bok jag gillade mest av alla de jag köpte på SPX. Swallow Me Whole är nog en bättre bok, men Super Spy tilltalar mig snäppet mer med sin personliga berättelse och sin eminenta bokdesign. Överlag var det riktigt bra saker jag fick med mig därifrån, med bara någon enstaka besvikelse (senaste The League of Extraordinary Gentlemen, någon?).

»

  1. Ping: Diverse gör Hulken: Strange Tales « Simon säger

  2. Ping: Diverse gör Hulken: Strange Tales « Serienytt.se

  3. Ping: Parallella universa: Revolver « Serienytt.se

Kommentera

