Weird West

Postat den

Det vill säga, en kombination av vilda västern med någonting annat; i det här fallet, med robotar och hologram. Serien ifråga, Daisy Kutter: The Last Train av Kazu Kibushi, har några år på nacken men jag hade inte hört talas om den förrän nyligen då den dök upp som en rekommendation för mig på Amazon, och nu har jag också läst den.

Det är egentligen en löjligt enkel bok att recensera: Mycket bra teckningar, betydligt mindre bra manus. Men jag ska väl förtydliga mig lite mer än så…

Kibushis teckningar har ett utmärkt flyt, med en animatörs känsla för rörelse. Hans layouter är omväxlande, och han är dessutom bra på att med små medel skildra människors känslor. Det är så pass bra att jag för en gångs skull är beredd att förlåta ett halvdassigt manus bara för att kunna njuta av teckningarna; vanligtvis tycker jag att både acceptabelt manus och bild krävs för att en serie ska vara läsvärd. Och det är tur för Kibushi att han är så bra på att teckna, för han har en bra bit att vandra innan manuset är i samma klass.

Det börjar för all del lovande med en så gott som ordlös sekvens inne i Daisy Kutter butik, men så fort någon öppnar munnen barkar det utför. Det är ingen katastrof, men dialogen är verkligen inte värst naturlig, och även handlingen i stort är sisådär. Första halvan av boken klarar sig bättre när handlingen är rätt nedtonad, med en huvudperson (Kutter, förstås) som dragit sig tillbaka från sitt laglösa liv men som har det trist, men andra halvan, som plötsligt blir rejält blodig och dramatisk med robotar med klara Terminator och Robocop-vibbar, känns som ett misslyckande. Jag får en känsla av att Kibushi fått för sig att oundvikligen vilda västern + robotar + tågrån ⇒ skottlossning modell större, men serien hade varit betydligt bättre om den fått fortsätta i den mer lågmälda stilen.

Men jag är glad att Amazon rekommenderade boken, trots dess brister; den är mycket lovande, och som sagt väldigt trevlig att titta (och försiktigt läsa) i.

daisy_kutter

Kommentera

