Fun in the Bayou

Postat den

Men kanske inte skoj på samma sätt som i Brenda Lees klassiker Jambalaya

Tvärtom; Jeremy Loves serie Bayou är rejält obehaglig. Skådeplatsen är djupaste södern i USA, tiden runt 30-talets depressionen, och rasism och diskriminering är vardagsmat för den unga färgade flickan Lee Wagstaff. När så Lees (vita) lekkamrat Lily försvinner i träsket en dag blir hennes pappa anklagad, misshandlad, och satt i fängelse trots bristen på bevis; om såna inte finns är det hängning via lynchning som gäller.

Men mitt i den råa vardagen dyker sagoinslag upp: Lee har sett att det egentligen var ett träskmonster som tagit Lily, och bestämmer sig för att försöka få tillbaka henne och därigenom fria sin pappa från mordmisstankarna. Boken som kom ut i dagarna skildrar början på hennes Alice-liknande färd genom träsket. Jämfört med Alice är det mindre verser men desto mer faror, för döden är ständigt närvarande, men även talande djur, bluessjungande Frankensteins monster, med flera.

Det är ursprungligen en webbserie som kan läsas här, men sajten Zuda har nu alltså börjat publicera en del av sina serier i det gammaldags pappersformatet (hurra!). Jag hade inte läst den på webben och kommer nog knappast göra det i fortsättningen heller eftersom jag inte gillar att läsa serier på datorn. Men det är en fascinerande serie med sin mycket ovanliga blandning av teman; rasism, Södern, och sagor har nog blandats tidigare, men inte med så extrema inslag av alla tre. Att det är DC som ligger bakom Zuda gör det än besynnerligare, för DC har inte publicerat någonting lika apart jämfört med sina vanliga serier sedan vissa Piranha Press-titlar för tjugo år sedan (The Elvis Mandible, någon?). Fräscht och hoppingivande att de vågar satsa på en historia som absolut kan verka stötande på en del läsare!

Loves teckningar ser bra ut med en mjuk linje och en passande mörk men stämningsfull färgläggning. Tyvärr blir boken lite murrig ibland, men det beror mer på papper + tryckteknik snarare än ett medvetet val. När jag kollat en del sidor på webben som jämförelse märks det tydligt att färgläggningen i första hand är anpassad för datorskärmar, och först i andra hand för papper.

Jag skulle gärna se en ny samling, snart, för den här mörka sagan ger mig mersmak. Dröjer den finns det till och med en möjlighet att jag tar och läser den på nätet, men det slipper jag helst 😉

»

  1. Håkan / Wakuran

    Har du länk till onlinepublicering?

    Finns serien f.ö. kvar parallellt på nätet gratis fortfarande, eller har den tagits bort nu med bokpubliceringen?

    Gilla

  2. Ouch, var meningen att jag skulle länka till onlinesidan men verkar ha glömt det; tack för påpekandet! Nu länkar jag till huvudsidan i artikeln (och här med)

    Och japp, allt finns kvar på nätet. Tanken med Zuda är att du ska läsa serierna på nätet, och att bokpubliceringen bara är till för de som av någon anledningen föredrar det formatet.

    Gilla

  3. Håkan / Wakuran

    Sweet. Känns som en vettig väg att gå i framtiden. Lyxiga böcker parallellt med reklamfinansierad nätpublicering.

    Gilla

  4. Jag håller med; är nog en bra kompromiss eftersom det finns såna som jag som fortfarande föredrar böcker (datorskärmar är sisådär att läsa på tycker jag) men även de som föredrar nätet.

    Gilla

  5. Ping: The Private Eye: Framtiden för seriedistribution? | Simon säger

Kommentera

