Himlen i havet: Children of the Sea

Postat den

Ser man på, en riktigt lovande ny manga från Viz: Children of the Sea av Daisuke Igarashi. Jag visste absolut ingenting om den när jag såg den i butiken, men Viz Signature Series brukar innebära åtminstone viss kvalité, och dessutom såg boken mycket lockande ut vid en snabb titt.

Jag var inte ens säker på om det var första boken i en serie eller en fristående historia à la Solanin som kom ut häromåret, men det visade sig att fler nummer är på väg; serien är inte avslutad i Japan heller , så hur många det blir får vi förhoppningsvis se.

Det här är en historia som jag ser fram emot att få följa; det är en långsam, lyriskt berättad historia om någonting underligt som pågår i havet: Huvudpersonen Ruka har en far som jobbar på ett stort akvarium, och via det kommer hon i kontakt med Umi (”hav”) och Sora (”himmel”), två pojkar som har uppfostrats av dugonger från det de var små. Tillsammans med dem (och uppenbarligen en del andra barn runtom i världen) delar hon en förnimmelse av att Jordens hav genomgår en förvandling; havsvarelser transformeras till ljus, och andra djur lockas att vara närvarande.

Igarashis teckningar är lika vackra som havet de beskriver, med en stil som även om den är realistisk är långt från fotorealismen; varje streck ger sken av att vara draget av en hand utan omritningar. Personer känns igen på deras kroppspråk och känsla snarare än på att deras ansikten ser identiska ut bild för bild, och så vidare. Men framförallt är det Igarashis känsla för havet som står ut, där både dess skönhet och farlighet lyser igenom i varje bild. Viz ska ha en eloge för att färgsidorna i början av boken återges i färg, men kritik för att sidorna mitt i som också är gjorda för färg trycks i svartvitt; Igarashis akvareller förtjänar att återges i dess ursprungliga skick.

Eftersom det bara är den första boken vet jag inte alls var handlingen egentligen är på väg; hittills är det som sagt en finstämd hyllning till havet och dess mirakel, men det finns en del tecken på att allt inte nödvändigtvis kommer fortsätta på samma stillsamma sätt. När jag läste på om serien efteråt fick jag reda på att Children of the Sea är en av serierna som Viz publicerar på SigIkki, en sajt med manga för lite vuxnare publik än deras vanliga serier. Vartefter en hel bok dykt upp där trycks den för vanlig försäljning för sådana som jag som föredrar att läsa på papper, åtminstone om den blir tillräckligt populär. Jag ska försöka låta bli att läsa nästa bok där, men för den som är intresserad rekommenderar jag att ni läser första kapitlet på nätet; det ger en bra bild av boken som helhet. Och sen kan man ju passa på att titta på de andra serierna där också, som exempelvis I’ll Give It My All… Tomorrow, som jag blev smått intresserad av.

PS. Det har varit lite dåligt med uppdateringar här, beroende på att jag mest läst böcker sista tiden, men jag räknar med lite högre serie-frekvens i mitt läsande snart 🙂 DS.

»

  1. Den här verkar ju inte dum alls. Finns den att få tag på på SF-bokhandeln?

    Gilla

  2. Tror inte de fått in den ännu; jag köpte den antingen på Alvglans eller Staffars, kommer inte håg vilket…

    Gilla

  3. Kollade in SF-bokhandelns hemsida. De verkar ha den! :-). Nån susning om hur många böcker/delar det kommer att bli?

    Gilla

  4. Nix; den är inte klar i Japan ännu, men enligt Wikipedia har det kommit ut 3 delar där hittills.

    Gilla

  5. Ping: not simple « Simon säger

  6. Ping: Mer mystik: Children of the Sea | Simon säger

  7. Ping: Mer mystik: Children of the Sea | Serienytt.se

  8. eh.. satt alla sidor i rätt ordning i din bok? efter sid 128..
    Bytte mitt ex men de sitter fel i nya boken jag fick med :p

    Underbar serie dock ^^

    Gilla

  9. Skumt! Jag snabbkollade precis mina och alla, dvs 1-5, verkar ha sidorna i rätt ordning efter s 128. Måste vara en bunt som tryckts fel som ditt köpställe fått in, är ju typiskt tecken på felsortering av tryckark med sidan 128 också…

    Gilla

  10. Tack, då vet jag 🙂 Får fortsätta leta, även om det visst går att läsa…men ja, hellre riktiga böcker i hyllan

    Gilla

Kommentera

