Tillbakablick: Martha Washington

Postat den

Jaha. En till översizad samling av serier som jag inte kunde låta bli att plocka upp… The Life and Times of Martha Washington in the Twenty-First Century innehåller rubb och stubb av Frank Miller och Dave Gibbons berättelser om Martha Washington, från hennes födelse till hennes död, 100 år senare, allt återtryckt på ovanligt utmärkt papper till och med för samlingar av det här slaget.

När Give Me Liberty, den första serien i den här boken, kom ut 1990 kommer jag ihåg att jag blev besviken; jag höll fortfarande Miller som en av de bästa serieskaparna vid den tiden, och GML levde inte upp till det jag hoppades. Tyvärr visade det sig att Miller redan hade gjort sina bästa serier, och faktum är att efter GML har han bara skrivit långt sämre serier. Så istället för en tillfällig dipp i kvalitén var det början på en lång utförsbacke som vi inte sett botten på ännu. Jag trodde nog att han aldrig skulle kunna göra en sämre serie än The Dark Knight Strikes Again men sen dök All-Star Batman and Robin the Boy Wonder upp…

Så varför köpte jag då The Life and Times of Martha Washington om den bara var sisådär?

Förutom att jag gillar de här stora feta böckerna så funderade jag på om jag kanske hade bedömt serien för hårt första gången eftersom jag hade så pass höga förväntningar. Nu, med de redan nämnda horrörerna i minne, kanske serierna skulle fungera bättre vid en fräsch genomläsning.

Och lite blev det så. Att läsa igenom hela boken från början till slut i ett svep gör att de svagheter som finns inte blir lika distraherande; farten förblindar, och det menar jag som beröm. Bara det faktum att det faktiskt finns en tydlig början, utveckling och slut på historien gör den mycket starkare som helhetsupplevelse jämfört med ytterligare ett sisådär kapitel i en oändlig serie.

En annan sak som visade sig tydligare är att det här är en ren äventyrs- / krigsserie och inte någonting annat. När den lanserades var det med reklam som (givetvis) jämförde den med The Dark Knight Returns och Watchmen vilket var en otjänst; Martha Washington-serierna försöker inte vara  någonting annat än ett fartfyllt äventyr. Givetvis finns det med en gnutta samhällskritik (miljö, politik, med mera), framförallt i början, men det är halvhjärtat gjort, och när serien senare lämnar allt sådant bakom sig blir det klart roligare. Överlag tar den sig inte på alltför mycket allvar och blandar rätt friskt science fiction-klichéer med diton från krigsserier, vilda västern med flera genrer.

Det som håller nere betyget mest är nog Gibbons teckningar. Han har alltid varit en stel, nästan statyesk tecknare, och det är passar inte så bra till Millers mer kinetiska manus. I Watchmen var det inget problem eftersom den har så lite actionsekvenser, men här skulle det behövas lite mer schvung i stilen. Å andra sidan är Gibbons bra på personteckningar, och det är trots allt skönt att se någon som behärskar konsten att tydligt visa vem som är vem, kunna teckna mer än ett anletsdrag per person, och liknande. Men jag kan inte komma över känslan av att han är en lite tristare Brian Bolland.

Alldeles för dyr, men ändå underhållande; om det istället hade varit en lika fet volym till halva priset eller lägre hade jag rekommenderat den till de som är sugna på en actionserie, men $100 är lite mycket även om det är en ståtlig volym man får, rent fysiskt.

»

  1. Ping: Hängmattetips « Simon säger

  2. Ping: Hängmattetips « Serienytt.se

Kommentera

