Resor

Postat den

Det har varit o kommer vara lite ont om uppdateringar ngn vecka till; den här veckan har jag varit i Amsterdam varifrån jag kom hem igår kväll, och nu är jag på väg till Arlanda för en resa till (4 på morgonen. Suck.). Så den enda serien jag kunnat läsa är Touch, en manga jag har på min eboksläsare, men jag har fortfarande några tusen sidor kvar av den.
Ergo, det dröjer innan jag läst något nytt som jag kan skriva om.
Men jag ville iallafall nämna att jag precis hann få tag på Agnosis 8 hos Staffars förra fredagen. Li Österberg fortsätter att göra Sveriges bästa fanzine, den här gången med bland annat en längre historia med grekiska gudar som är rätt så annorlunda mot hennes andra serier, men lika bra som de andra.
Dessutom hade jag turen att vara i butiken när hon lämnade in de nya numren till Staffan så jag fick en söt liten teckning i mitt ex som matchar den jag fick på SPX 🙂
Om jag hinner läsa klart Touch och om jag har internetaccess på resan blir det nästa post; om inte lär det dröja en vecka innan nästa post. Au revoir.

»

  1. Håkan / Wakuran

    Var du på Lambiek? Verkar som en rätt imponerande affär. Finns en hel del duktiga nederländska tecknare också.

    Gilla

  2. Håkan / Wakuran

    Vad är det förresten för Ebook du har? När det kommer i större format (typ A4-större för franska album/ tidningsuppslag) med bra skärmkvalitet/ batteritid och tystgående elektronik, funderar jag på att införskaffa en.

    Gilla

  3. Tillbaka från resor, så nu har jag internet igen 🙂

    Lambiek besökte jag den här gången också, men hann bara med ett kort besök. Det är en trevlig butik som inbjuder till att gå och rota i hyllorna, och rummet med affischer mm är riktigt skräpigt men skojm och rekommenderas livligt.

    Eboksläsare: Jag har Sonys PRS-505 (http://www.amazon.com/gp/product/B000WPXQ2M). Den fungerar utmärkt att läsa manga på om man gör om dem till lrf-formatet så att de går hyfsat snabbt att bläddra i. Jag har väl läst några tiotusen sidor manga på det sättet och är nöjd, även om jag skulle vilja ha en gnutta större skärm (manga med drösvis med liten text à la GTO går inte att läsa) och lite mer kontrast. Jag är lite sugen på de större skärmarna som nyligen släppts, men de med touchscreen vill jag inte ha; jag är inte intresserad av att anteckna, och dessutom blir kontrasten märkbart sämre när du har touchscreen enligt alla recensenter. Jag håller tummarna för att Apple släpper ngt roligt i den här nischen någorlunda snart 🙂

    Gilla

  4. Håkan / Wakuran

    Tack för svar. Får kolla in Lambiek när jag tar mig till Amsterdam i framtiden.

    Gilla

  5. Touch? Ouch. Typisk Simon manga ;-). Skämt åsido, men har snuddat vid animén. Pratar vi om samma nu? Jag trodde du inte var så förtjust i baseball-manga och animé. Men visst, lite sådär lagom mesig med sport i bakgrunden vars huvudtema egentligen ligger på romanser :). Dryga 100 avsnitt av animén, uack. Men det är tack o lov ett slut, inte som vissa andra animéer som varar i all oändlighet. Hur många volymer manga blir det då av Touch? Om vi pratar om samma Touch såklart .-D

    Gilla

  6. Du nämner i förbifarten att du vill ha E-boksläsare med större skärm. Hur stora skärmar finns det då? Menar du den där som man som icke-amerikan kan köpa nu, alltså Kindle? Eller menar du t.ex sydkoreanska Nuut? Eller menar du nån annan variant av Sonys? Intresserad, men det här är ju en hel vetenskap att välja mellan. Och som du skriver, och som jag är benägen att hålla med om, touch screen, nätack. 🙂

    Gilla

  7. Sen upptäcker jag nu, att klockan som registreras på sajten, just nu, är en timme före. Beror det på sommartiden? Men nu är det vintertid! 🙂

    Gilla

  8. Jajamensan Hannah, det är precis den serien. 26 volymer, så tog ett tag att läsa även om det inte var så mycket text / sida.

    Det finns ganska stora skärmar, men de som är större än den du lånade av mig är alla touchscreens 😦

    Klockan: Nu fixad!

    Gilla

  9. Trist att många av de större skärmarna ska vara touchcreen. :-(.

    Gilla

  10. Håkan / Wakuran

    Jag vet inte riktigt vad som finns. Jag spånar bara på vad jag vill ha för mina behov, och vad som borde vara möjligt att utveckla.

    Gilla

  11. Jag tycker det ser ut som om eboksläsarutvecklingen (pust!) kommer från två håll samtidigt:

    – E-ink, som har fördelar m.a.p. batteritid, läsvänlig skärm (mycket trevligare att läsa på än LCD). Nackdelarna är svartvitt, långsam sidbläddring, små skärmar (men bra upplösning).
    – LCD, som har färg, snabb bläddring, men är jobbiga att läsa på och drar mycket batteri.

    Svårt att säga vilken som kommer att vinna, men min maggropskänsla tror att det nog blir LCD ändå eftersom en LCD-skärm också går att använda för internet o video, vilket en e-ink inte klarar av inom de närmsta decennierna… Så jag gissar på ev. en nisch för e-ink för de som verkligen vill ha en ren läsplatta, men att LCD-läsare (eller annan teknik med liknande egenskaper, som OLED) kommer att dominera.

    Gilla

Kommentera

