Sorgligt sent läst: Frances

Postat den

Det kommer ut så mycket serier nu att det är svårt att hålla reda på dem trots att jag jobbar hårt med det, så det gäller att snappa upp tips från olika håll om vad som kan vara värt att läsa. För mig är det ofta så att när jag fått tips om samma bok från flera olika håll brukar jag ge med mig; det tyder åtminstone på att boken ifråga har någonting intressant att erbjuda.

Men ifråga om Frances av Joanna Hellgren måste jag erkänna att jag missade den helt när den kom ut i somras, trots artiklar i bland annat DN; min enda ursäkt är att jag var i Japan den månaden 🙂 Därför har jag Staffan och hans läsecirkel att tacka för att jag kom mig för att leta reda på boken och läsa den. Mötena är trevliga och eftersom nästa veckas möte ska handla om just Frances var jag alltså tvungen att plocka upp den.

För den som inte vet någonting om Joanna Hellgren kan jag nämna att hon har gett ut några böcker i Frankrike med stor kritikerframgång redan men det här är hennes första i Sverige. Det är lite dystert med tanke på hur bra Frances är: Att inget svenskt förlag nappat på henne förrän nu är ett underbetyg till dem, för det finns en hel drös svenska serier som getts ut de senaste åren som inte är i närheten av den här kvalitén. Men nog om det, nu är boken här.

Jag visste ingenting om Frances när jag började läsa den; jag hade av någon anledning fått för mig att den var självbiografisk men det var helt fel upptäckte jag snabbt (och om jag tänkt lite borde jag kanske tyckt att det var lite skumt med namnet Frances på en självbiografi av någon som heter Joanna…). Istället är det en skildring av flickan Frances som när boken börjar förlorat båda sina föräldrar och tvingas flytta från landet och sina vänner till sin faster Ada inne i staden. Historien som utspelar sig under något som ser ut som 40-talet smyger sig på en; från början verkar det som om fokus kommer att ligga på Frances och hennes känslor inför den en smula stela fastern, hennes övriga (betydligt stelare) släkt, och hennes gamla vänner på landet jämfört med de nya i staden.

Men efter ett tag glider berättelsen över från att vara en visserligen bra men traditionell barndomsskildring till att bli någonting ännu intressantare; de andra karaktärerna träder fram på scenen och utvecklas till fullödiga huvudpersoner de med. Framförallt Ada, som lever ett liv för andras skull snarare än sitt eget, tar större plats när hon till slut vågar öppna sig en smula för Frances och andra. Det riktigt eleganta här är att Hellgren inte helt simpelt byter huvudperson från Frances till Ada. Adas utveckling sker i samklang med Frances dito, och Hellgren är mycket skicklig på att visa samförståndet som växer fram mellan dem med ytterst små medel, som en aningens ändrad min där ett leende kan skymtas. Överlag är blyertsteckningarna stämningsfulla och effektiva, framförallt i fråga om ansiktsuttrycken.

Det är också en varmare berättelse än jag trodde efter en början som tydde på en klassiskt berättelse om en eländig barndom. Släkten, förutom Ada förstås, verkar visserligen fortfarande rätt så hemskt, men det vägs upp av Frances små framgångar i skolan (subtilt antytt) och den gryende tryggheten hos fastern. Enligt Hellgren ska det bli ytterligare två delar av Frances och jag utgår ifrån att Galago kommer att ge ut dem också. Annars kan ni lite på att jag kommer att klaga!

För vidare diskussion om Frances: 12:e november, mötesplats Staffars serier 18:30 😉

»

  1. Ping: Kom ihåg läsecirkeln… « Simon säger

  2. Ping: Nysignerat från Staffars: Zelda « Simon säger

  3. Ping: Årsavslutning « Simon säger

  4. Ping: Lite svenska funderingar « Simon säger

  5. Ping: Frances – Del 3 « Simon säger

  6. Ping: Frances – Del 3 | Serienytt.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s