Och så bär det nedåt igen: Asterix & Obelix födelsedag

Postat den

Abbans.

Efter att ha skrivit om några rätt usla serier och sedan om en visserligen charmig men ändock en bagatell hoppades jag att jag skulle kunna skriva någonting längre om någonting bra, men så råkade jag få i min hand det senaste Asterix-albumet, Asterix & Obelix födelsedag – Den gyllene boken, och så var den chansen borta.

Inte för att det var en överraskning med tanke på hur kvalitén stadigt har sjunkit för varje album efter att Goscinny dog och Uderzo tog över både manus- och tecknar-ansvar, men det var ändå djupt deprimerande att se hur lågt Uderzo har sjunkit. Och som sagt är det än värre än sist det begav sig; här har vi ett album med en knappt existerande handling om hur invånarna i den lilla byn funderar på hur de ska fira Asterix och Obelix födelsedag. Det är allt som händer: Två sidor med olika kläder som man skulle kunna tänka sig Obelix ha under firandet; hur man skulle kunna designa ett museum för dem; vad för slags teaterpjäs man kan tänkas skriva om dem; och så vidare i alltmer meningslösa funderingar.

Trots avsaknaden av egentlig handling trasslar Uderzo till det för sig upprepade gånger med oklarheter om vad som bara planeras och vad som egentligen har genomförts, flera löjliga logiska fel i manuset, och givetvis också en total avsaknad av humor. Det allra mest genanta är dock förordet, där Uderzo i en lätt kväljande hyllningstext skriven av Goscinnys dotter Anne Goscinny bland annat liknas vid Orfeus! Teckningarna är inget vidare de heller, med en stil som är märkligt platt, närmast som celler tagna från en animerad film. Men lika illa som manuset är de inte.

När Uderzos första egna album, Det stora bygrälet, kom ut tyckte jag att han var värd en liten eloge för att han faktiskt försökte fortsätta serien själv, även om resultatet inte var så där värst bra. Det har jag fortsatt att tycka sedan dess, den alltmer sviktande kvalitén till trots. Men nu är det slut med det; inte för att det är så urbota uselt, men för att han sålt rättigheterna till förlaget Hachette att fortsätta producera nya Asterix-album när han har dött. Därmed tappade han den lilla respekten han fortfarande hade hos mig, tyvärr 😦

Istället för att läsa den här dyngan tycker jag att ni (och jag) ska läsa någonting bättre. Varför inte till exempel Asterix på Korsika, där byn också firar en högtidsdag med att bjuda in personer de träffat på i de tidigare albumen, men här skildrat på ett mycket mer läsvärt sätt?

»

  1. Ping: Valhalls ragnarök: Völvans syner « Simon säger

  2. Ping: 1000 sidor fransk science fiction: Linda och Valentin « Serienytt.se

  3. Ping: 1000 sidor fransk science fiction: Linda och Valentin « Simon säger

  4. Ping: En lyckad nystart: Asterix hos pikterna | Simon säger

  5. Jag har tolkat det som att en del av novellerna vi har fått se tidigare är återtryckta i den här boken, stämmer det? Ex vis Mini Midi Maxi eller vad den heter.

    Gilla

  6. Jag tror inte det men är absolut inte säker. Har för mig det bara var nytt i den.

    Gilla

Kommentera

