Ett till säkert kort: Beanworld – A Gift Comes!

Postat den

Jag var bara tvungen att läsa åtminstone en till serie jag var säker på att tycka om, och den andra samlingsvolymen av Larry Marders Beanworld, A Gift Comes!, från Dark Horse var given.

Det jag skrev om den förra samlingen gäller i lika hög grad för den här: Beanworld är en alldeles unik serie och jag älskar den. Den har allt jag vill ha; humor; drama; intellektuell stimulans; fascinerande teckningar. I den här volymen får vi veta lite mer om hjälten Mr Spook och hans ljuster gjort av tu’ba’lu squib’r’ish, vara med om ytterligare en bönas breakout (Heyoka), möta The Goofy Service Jerks (och även Survey och Sermon-diton), och framförallt följa Beanish kärlekshistoria med Dreamishness (Beanish vet förstås inte om att det är kärlek han utstrålar när han koncentrerar sig vilket får den personifierade solen Dreamishness att stå stilla i ett evigt men temporärt Nu).

Allt är som vanligt med andra ord, vilket betyder att jag som läsare bara har att hänga med dit berättelsen och den inneboende logiken i Beanworld tar mig 🙂

I och med den här boken har alla gamla serier nu återtryckts, och i december utlovas bok tre, Remember Here When You Are There!, med helt nytt material som Marder har jobbat med de senaste 15 åren. I reklamen för boken sägs det att det innebär att cykeln som skildrar våren i Beanworld därmed är över, och att sommaren kommer härnäst. Jag hoppas, hoppas, hoppas att Marder lyckas hålla kvalitén uppe i de nya serierna, och ni lär inte slippa få höra vad jag tycker om den saken 😉

Ett svar »

  1. Ping: 15 år senare: Remember Here When You Are There! « Simon säger

Kommentera

