Weird Fishes

Postat den

Slave Labor Graphics är ett litet amerikanskt serieförlag som vid det här laget funnits i drygt 20 år. De gör inte mycket väsen av sig utan knegar på i det tysta med sin rätt så blygsamma utgivning. Jag gillar en hel del av det de gett ut, men problemet är att de egentligen aldrig når de riktiga topparna; de ger sällan ut skräp, men å andra sidan ger de lika sällan ut någonting riktigt bra.

Case in point: Dagens bok Weird Fishes, skriven och illustrerad av Jamaica Dyer. Jag köpte den för att den såg intressant ut teckningsmässigt, men utan alltför stora förväntningar just på grund av att det var en SLG-titel, och det var alldeles rätt tänkt. Det är en bok som ser bra ut, men manuset om de egenartade tonåringarn Dee och Bunny Boy lyfter inte. Det är sött, lite lagom knasigt med Dees hallucinationer om konstiga djur och BBs trevande försök att vara cool (istället för den utstötting han är, iklädd sin bunny-kåpa), men det känns som om Dyer inte vågar ta ut svängarna så mycket som jag skulle vilja. Jämfört med till exempel Scott Pilgrim, en annan lätt bisarr serie om ungdomar, saknar jag glöden och chanstagningarna. Med andra ord: Inte dåligt på något sätt, men inte heller någonting minnesvärt.

Däremot är Dyers vattenfärgsteckningar som sagt eleganta. Jag tyckte när jag läste boken att det var lite synd att de var i svartvitt, men efter att ha läst klart boken och slagit upp den på nätet lärde jag mig att det är en webbserie ursprungligen, och där publiceras den i färg och ser än bättre ut; inte alla sidor är helt i färg, men hon växlar förtjänstfullt mellan enfärgat, tvåfärgat à la filmen Pleasantville, och helt i färg.

Omdömet, och det är inte någonting jag brukar säga ofta: Läs den hellre på nätet eftersom teckningarna är det bästa, och nätpubliceringen ser bättre ut än den gör i boken på grund av färgerna.

Ett svar »

  1. Håkan / Wakuran

    Trist att förlaget inte lade pengarna på en riktig utgivning i färg, när Dyer ansträngt sig med det i originalet.

    Gilla

Kommentera

