Nysignerat från Staffars: Zelda

Postat den

Det var lite ont om tid mellan jobb och glöggfest, men jag hann titta in som hastigast hos Staffars i tisdags när Lina Neidestam var där och signerade sin Zelda-bok. Stämningen var mycket trevlig så det var otur att jag redan var inbokad på annat håll; en stor eloge till Staffan som ordnade signeringen och såklart till Lina Neidestam som ställde upp.

Så, till serien!

Jag har bara läst någon enstaka Zelda-serie innan och gillat det jag sett, och det var kul att äntligen få läsa en större dos. För den som inte läst Zelda innan så har den absolut ingenting att göra med tvspelsprinsessan, men desto mera med Zelda Fitzgerald. Åtminstone misstänker jag att namnet är taget därifrån; även om Neidestams Zelda kanske inte är riktigt lika sofistikerad som Fitzgerald är själskapet tydligt 🙂

Zelda gick ett kort tag i Metro och där skulle jag gärna se den fortfarande. Den är aktuell, vulgär, skitig och rolig, det vill säga precis vad jag vill se i min gratistidning i tunnelbanan. Zelda själv är en utlevande person; vare sig det gäller hennes starka feministsympatier, festande eller hennes kärleksliv ger hon sig i kast med det till 100%. Vilket förstås inte alltid går så bra, när hon till exempel får för sig att leva att primitivt liv i samklang med naturen…

Det är ibland rejält roligt, men om jag fick välja skulle jag helst se fler längre serier. Det mesta i den här boken är i strippformat, men det är de lite längre serierna som fungerar allra bäst, som den avslutande om Zeldas nyårsfirande, eller de strippsekvenser som har en längre sammanhängande historia. Kanske i nästa bok?

Men det jag tycker bäst om är de småruffiga teckningarna. Jag kan inte låta bli att tänka på Julie Doucet innan hon övergav serietecknandet och hennes Dirty Plotte; Neidestam är inte riktigt lika bra (ännu), men hon har en genuint fin känsla för hur man gör serier.

Neidestam, inte Doucet

Neidestam, inte Doucet

Det finns en glädjande variation i utgivningen av svenska serier nuförtiden: Zelda, AsbesthjärtanFrancesMedelålders Plus, med flera, och det är bara att hoppas att trenden fortsätter!

»

  1. Det är Lina som skall ha tack för mycket av det som verkligen var trevligt som glögg och lussekatter. Jag såg bara till att det fanns böcker och någon som tog betalt liksom.

    Får se vad som blir nästa signering nu.

    Gilla

  2. Ping: Årskrönika 2010: Bloggstatistik « Simon säger

  3. Ping: Neidestamsk porr: Maran « Simon säger

  4. Ping: Årskrönika 2011: Bloggstatistik « Simon säger

  5. Ping: Neidestamsk porr: Maran | Serienytt.se

Kommentera

