Mördande detaljerat: Rick Geary

Postat den

Då och då glömmer jag bort att se efter om Rick Geary har kommit med något nytt i sin serie om viktorianska mord, A Treasury of Victorian Murder. Jag gillar serien men det är lite för långt mellan böckerna för att jag ska kunna hålla den i minnet, och då blir det så att jag kan missa någon bok här och där. Alldeles nyss kom den senaste boken, Famous Players, ut i kartonnerad utgåva och då passade jag på att köpa de andra jag missat för att kunna läsa dem i ett svep. Och ett trevligt svep blev det, som alltid när Geary är inblandad.

Famous Players (som egentligen är andra boken i A Treasury of XXth Century Murder, där Geary tar upp mord av senare datum) handlar om mordet på den amerikanska filmregissören William Desmond Taylor och utspelar sig i ett ungt Hollywood.

För den som inte läst någon av de andra böckerna av Geary så är det alltid fråga om riktiga mordfall, och det är oftast fall där den skyldige aldrig kunnat fastslås med säkerhet. Famous Players skiljer sig inte från det mönstret; ingen blev någonsin fälld för mordet på Taylor. Geary är alltså inte ute efter att skildra en deckare där whodunnit är den enda poängen. Istället använder han sig av morden som ett sätt att fokusera blicken på de personer som på ett eller annat sätt är inblandade i fallen, och med sin extremt prydliga stil som påminner om foton i sin statiskhet lyckas han nästan alltid både bokstavligt och bildligt teckna karaktärer så att jag som läsare tycker mig känna dem, trots den annorlunda värld de lever i.

En annan poäng med Gearys motivval är att han också får chansen att skildra mer eller mindre svunna kulturer, som 1800-talets skitiga och bitvis brutala New York eller skotsk borgarklass från samma tid. Återigen spelar hans teckningar en viktig roll; med sin precisa och egentligen odramatiska stil skulle man kunna tro att de inte skulle passa för de våldsamheter som ibland skildras, men istället gör just deras speciella karaktär att den journalistiska känslan snarast förstärks.

Det är definitivt inte serier som alla kommer tycka om, med sitt långsamma tempo och berättelser som avslutas utan att förövaren åkt fast. Själv tycker jag att Gearys takt med ungefär en bok per år är lagom; om det vore oftare skulle det nog bli lite för repetitivt, men om det vore alltför sällan är jag rädd att jag helt skulle glömma bort honom. Böckerna är billiga, runt $10 för de icke-inbundna utgåvorna, så jag skulle definitivt rekommendera de som inte läst någonting av Geary att ge honom en chans. Börja med vilken som av böckerna, de är alla bra, och sen är det bara att fortsätta med resten 🙂

Kommentera

