Mera Mats Källblad

Postat den

Jo, ja, jag är verkligen sen med mitt Källbladsläsande. Sisådär 10 år sen. Men efter att ha läst hans Vimmelgrind i somras och verkligen gillat dem har jag letat upp lite andra av hans serier; tyvärr är det svårt att få tag i allt eftersom de är slut på förlagen, och inte heller antikvariaten har dem inne 😦

Men tre album har jag snokat upp, och de förstärker bara min uppfattning att det här är riktigt, riktigt bra. Lika bra som Vimmelgrind är det inte, men de visar med all önskvärd tydlighet att jag borde skämmas som helt missat honom förut. Albumen ifråga:

Sigvard: En miniserie utgiven i Seriefrämjandets Lantis-serie. Det är en bagatell, men en mycket välberättad sådan om originalet Sigvard. Lite annorlunda mot de andra av hans serier, med en mer journalistisk ton, men inte sämre för det. Min enda invändning mot serien är att jag gärna skulle sett Källblads teckningar (blyerts?) utan den skumma rastreringseffekten som är pålagd.

Den märkliga historien om Allan Röde: Seriefrämjandet igen, men det här gången är det en rejäl bok à 130 sidor som samlar ihop alla serierna om Allan Röde; från Svenska Serier (skam till sägandes kände jag inte igen dem trots att jag måste ha läst dem då) till en långa historien Fem långa år. Framförallt den sistnämnda var fascinerande att läsa, där det känns som om Källblad under resans gång blir mer intresserad av att skildra de udda karaktärerna än av att knyta ihop intrigen. Det är alldeles utmärkt för det är de klart intressantaste delarna (men historien knyts ihop lite sådär i förbifarten också). Mycket ojämnt men spännande att se utvecklingen.

Sture Stelben – Irrfärder: Senaste samlingen av serien som publiceras i tidningen MC-Folket. Mestadels ensideshistorier, men då och då blir det längre berättelser vilket jag föredrar. Det är någonting fascinerande med det sävliga och låt gå-berättandet i Källblads längre serier som jag tycker mycket om; på något besynnerligt sätt kommer jag att tänka på Yokohama Kaidashi Kikou, en av mina absoluta favoritserier, som visserligen är långt mer fokuserad på livets förgänglighet och liknande skrattframkallande saker, men det finns en likhet i grundkänslan. Tycker iallafall jag, men jag kanske är helt ute och cyklar 😉

Om jag någon gång skulle träffa Källblad skulle jag också passa på att fråga honom om han läst Terry LaBans utmärkta serie Unsupervised Existence som Fantagraphics gav ut i slutet på 80-talet. Personligheterna i LaBans serie är som amerikanska motsvarigheter till Källblads och vice versa, och en del av personerna ser bokstavligen ut som om de råkat klivit över från den ena serien till den andra. Det finns ansikten hos Källblad som jag hade kunnat ta gift på att de var tecknade av LaBan; absolut inte kopiering, men en själarnas gemenskap kanske 😉

»

  1. Om du inte läst Vakna laglös och Garagedrömmar kan jag verkligen rekommdera dem. Framförallt Vakna laglös är lysande.

    Gilla

  2. Toppen; nu blir jag ännu mer frustrerad över att inte kunna få tag på dem 😉

    Jag har faktiskt beställt båda på nätet men de envisas med att bli restnoterade…

    Gilla

  3. Jag gillar en kort serie som gick i Allt för konsten mest; den heter något i stil med »En för alla«.

    Gilla

  4. Jag beställde precis de Allt för konsten som jag inte hade förut, bra att veta att det finns minst en bra serie att se fram mot!

    Gilla

Kommentera

