15 år senare: Remember Here When You Are There!

Postat den

I årets sista skälvande sekunder (nåja) kom då äntligen den första boken med nya Beanworldserier på 15 år ut, Remember Here When You Are There!, och baske mig om det här inte är årets seriebok för mig 🙂 Trots allt annat bra som kommit ut under 2009 är ändå den här boken den som bäst visar upp vad en serie kan vara; det är omöjligt att tänka sig Beanworld som någonting annat än just en serie.

Jag var lite orolig när jag läste de två tidigare böckerna med äldre material huruvida Marder skulle lyckas hålla kvalitén, med tanke på att det är så länge sedan han senast publicerade några serier, men det var helt onödigt. Det är närmast förunderligt att han kunnat vara borta så länge från serieskapandet för att sedan komma tillbaka och helt obekymrat ta vid där han slutade. Visst finns det en del saker som har ändrats; exempelvis varierar layouten en smula mer liksom närbilder/distansbilder som förekommer oftare än tidigare, men det är inte ett tecken på osäkerhet hos Marder utan snarare tvärtom visar det att han faktiskt har utvecklats under åren.

Jag har nog inte mycket mer att säga om Remember Here When You Are There! förutom att i och med den här volymen så avslutas våren, och i nästa boken tar sommaren vid för bönorna. Mycket tyder på att babybönorna, Pod’lPool Cuties, kommer att få en större roll, och jag ser fram mot att se hur de utvecklas. För att inte tala om resten av Big*Big*Picture, förstås!

PS. För den som är nyfiken, som exempelvis jag, så kommer Marder ge sin State of the Beanworld-adress den 1 januari på sin blogg, inklusive namnet på nästa bok. DS.

Kommentera

