Årsavslutning

Postat den

2009 går nu mot sitt slut, och som serieår betraktat har det varit över all förväntan. Framförallt gäller det serieutgivningen i USA; i Sverige har det varit lite dystrare även om det funnits enstaka ljuspunkter, som Joanna Hellgrens Frances och för mig personligen att ha upptäckt Mats Källblad.

Eftersom jag redan har skrivit en årskrönika över nya amerikanska serier på Staffans blogg så tänkte jag här bara skriva några ord om andra serier.

Som till exempel den våg av samlingar av dagstidningsserier som vi sett i USA. Trenden startade redan innan 2009, men den har accelererat under året och visar inga tecken på att avta. Under året såg vi de första volymerna i återtrycken av Rip Kirby, Prins Valiant, Bloom County med flera, och fler volymer av Mary Perkins, Juliet Jones, Popeye, Terry and the Pirates och diverse andra. Nästa år ansluter sig serier som Fantomen, Knallhatten och Captain Easy; jag håller tummarna för att marknaden håller i sig för de här böckerna istället för att implodera som den gjorde senast det begav sig i början av 90-talet.

På mangafronten har det tyvärr varit lite stiltje; jag har inte upptäckt någon ny bra serie bland de som ges ut (förutom Children of the Sea, men med bara ett nummer under bältet vet jag ännu inte om den kommer att hålla i längden), och det märks att utgivningen har minskat när flera serier jag följt har lagts ner innan de avslutats (som GTO: The Early Years och Dragonvoice). Undantaget är givetvis Urasawa, där både Pluto och 20th Century Boys visat sig förvalta det goda intryck han gav med Monster. Enstaka serier som Yotsuba&! och A Distant Neighborhood gjorde också sitt till för att lysa upp tillvaron, men min personliga känsla är ändå att det var lite av vänta-och-se som gällde för de amerikanska mangautgivarna i år.

I Sverige var det som sagt tunnsått med bra serier i år enligt mig. En trist tendens har varit att de kommersiella serieförlagen mer och mer verkar ha övergett tanken på att det går att sälja serier i Sverige; nerdragningar och besparingar har varit årets tema för dem. De få satsningar på nya tidningar som gjorts har varit dömda från början; vissa försök har bara känts meningslösa, som Arne Anka-tidningen som såg precis likadan ut som ett antal redan existerande tidningar, eller Hjälp!, som visserligen försökte göra någonting nytt men hade ett utförande som var under all kritik.

Men allt är inte mörker. Till exempel har Epix vaknat till liv så smått igen, med Tinet Elmgrens Asbesthjärtan som en mycket trevlig ny bekantskap, med fler serier på väg, och när det gäller nyare svenska serieskapare så finns det en uppsjö med talang som jag ser fram mot att se mer från; det ser också äntligen ut som om det börjar komma fram bra svenska serier som inte alla fostrats i Galago-andan (inget ont om Galago-serier i allmänhet, men de har ibland en kvävande känsla av likhet i sin sensibilitet) vilket märktes tydligt på SPX i våras.

Om jag zoomar ut för att se på seriemarknaden i stort i Sverige är det tydligt att stora förändringar är på gång, där internet-handeln har ökat trycket på serieboklådorna. Det har diskuterats livligt bland annat på Serieforum under året, och det finns väl ingenting som tyder på att nästa år kommer bli annorlunda. Själv är jag kluven: Jag tycker det vore synd om det inte längre gick att handla mer udda serier i butik, men att införa fasta bokpriser eller liknande tycker jag inte heller om. När det gäller just serier tror jag också att det behövs butiker där jag som läsare kan titta på dem eftersom de till skillnad från vanliga böcker i så hög grad är en visuell produkt. Framtiden får utvisa vad som kommer att hända; det enda jag kan förutspå är att det kommer att hända mycket 😉

Och med det är krönikan slut. Härnäst blir det vanliga recensioner igen (närmast kan ni se fram mot en ny samling av The Boys, likaledes för Little Orphan Annie, och en genomgång av Cinebooks utgivning av europeiska mainstream-serier). Au revoir!

Kommentera

