Crossing the Empty Quarter

Postat den

Asch. Här är en serie jag verkligen skulle vilja kunna tycka om mycket mer än jag gör; Carol Swain har en mycket egen teckningsstil som är omedelbart igenkännbar när man en gång sett den, och handlingen i hennes serier sticker också ut, med deras blandning av vardagsrealism och slängar av surrealism.

Den nya boken Crossing the Empty Quarter samlar ihop kortare serier från hela hennes tid som serieskapare. Det är små, korta vinjetter som ofta bara är stämningsbilder som på några sidor beskriver en miljö, ett samhälle eller en människa. Några är i svartvitt, några är i färg, men alla är tecknade i Swains typiska stil som ser ut som en blandning av blyerts och kolstift (jag är ingen tecknare så jag vet inte riktigt vad för material Swain använder, men det är så det ser ut för mig; om någon vet så nämn det gärna i en kommentar!).

Men som sagt griper serierna aldrig tag i mig. Jag gillar teckningarna, jag uppskattar Swains poetiska anslag betydligt mer än till exempel Dave McKeans, men det blir aldrig något riktigt sug i berättelserna. En serie slutar, en annan börjar, och så fortgår det, och den slutgiltiga känslan blir en av besvikelse: Det är så nära utan att riktigt nå fram. För en annan läsare kanske slutsatsen blir en annan, men jag tycker att Swain gör sig bättre i lite längre historier än här.

Och ett annat problem kanske kan anas i just det faktum att trots att boken täcker in mer än tjugo år av serieskapande så ser den tidigaste serien precis likadan ut som den senare. De presenteras mer eller mindre kronologiskt i boken, och jag väntade hela tiden på att nu, nu kommer det att lyfta; eftersom Swain är så lovande redan i början borde de senare serierna bli riktigt bra. Men, som sagt, lyftet kommer inte. På ett sätt är det imponerande att kunna hålla stilen så konsekvent från början till slut, men på ett annat sätt är det lite deprimerande: Någonting borde ändras på tjugo år.

Kommentera

