Shōjo by the numbers: Sensual Phrase

Postat den

Ibland behöver man prova någonting nytt, och när jag såg en hög med begagnad manga på rea så kände jag att det var dags att testa någon för mig okänd serie. Alltså, en djupdykning senare kom jag upp med de sex första volymerna av shōjoserien Sensual Phrase av Mayo Shinjo. Att jag valde just den var rena slumpen; det här hade lika gärna kunnat vara en recension om Ultimate Muscle men Sensual Phrase vann på omslagen, även om intergalaktisk professionell brottning låter rätt skoj som tema 😉

Drygt tusen sidor senare misstänker jag att jag kanske valde fel.Sensual Phrase uppfyller alla klichéer man kan tänka sig vad gäller shōjo: En manlig huvudperson som har precis allt (rockstjärna, utseende, karisma); en kvinnlig dito som är mer alldaglig men med oanade djup; slemma skurkar som gör allt för att förstöra huvudpersonernas förhållande; osannolika slumpar.Krydda sen med våldtäktsförsök, lite incest mellan bipersoner, olyckor med (nästan) dödlig utgång, och späd ut så att en handling som kanske skulle räckt för en 5-6 böcker istället kräver 18 så har ni fått en ganska bra bild av vad Sensual Phrase är.

Jag har ingenting emot klichéer om de används väl, men så är det inte i det här fallet. Det blir istället segt att komma igenom böckerna, och den hämningslösa handlingen till trots (som är nog så avslöjande ibland  med ganska explicita sexscenerna och definitivt explicit med en hel del ”fuck” som används i bokstavlig bemärkelse, så känns det besynnerligt torftigt. Hur mycket Aine än förklarar Sakuya sin kärlek så känns det aldrig som om känslorna är genuina; Mayo Shinjo försöker allt vad hon kan att visa hur överväldigade de är av sin kärlek men det blir bara tomma ord.

Teckningarna är ungefär lika könlösa som manuset och saknar helt personlighet. Jag brukar ibland vara tvungen att försvara manga inför en del serieläsare som har väldigt dålig kunskap om hur varierade de japanska serierna kan vara, men Sensual Phrase är precis som de tror all manga är: Producerad på löpande band utan minsta tillstymmelse till originalitet.

Det är nog rätt uppenbart att jag inte har några planer på att läsa de resterande tolv volymerna efter att ha bitvis tvingat mig igenom de här sex, men jag tog iallafall och läste på Viz hemsida om vad som händer i de resterande böckerna och det verkar inte bli bättre. Eftersom Aine och Sakuya redan i den första boken förklarat varandra sin kärlek blir det till att dra de möjliga problemen några varv till: Återigen blir hon kidnappad för att skriva texter åt konkurrerande band (hon skriver erotiskt frispråkiga texter till Sakuyas band Lucifer); återigen dyker Sakuyas halvbror upp för att försöka stjäla Aine ifrån honom, och så vidare. Jag blir inte precis mer sugen på att skaffa dem när det är uppenbart att jag egentligen redan läst dem, fast i version ett.

Som en liten avslutning, Viz beskrivning av handling i en av de avslutande volymerna; den ger en riktigt bra bild av vad serien är:

It’s time for Lucifer’s final concert in Japan, and Sakuya agrees to make a comeback, but the event is bittersweet now that their indomitable producer Hitoshi is gone for good. To realize Lucifer’s dream of truly going global, Sakuya and Aine relocate to New York, and over Hitoshi’s grave Sakuya makes a solemn vow: if his band tops the charts in the U.S., he’ll finally marry Aine. But if Lucifer tanks it big time in the Big Apple, what will happen to Sakuya’s music, and what will become of lovely Aine?!

»

  1. Håkan / Wakuran

    Det slog mig att en kombination på båda serierna skulle vara rätt intressant, ”Ultimate Sensual Muscle Phrase”, och helst skulle den också vara gjord av bröderna Hernandez.

    Gilla

  2. Jag skulle köpa den!

    Gilla

  3. Ping: Tokyo Boys & Girls « Simon säger

Kommentera

