Oskyldiga tonåringar: Thirteen (Going on Eighteen)

Postat den

Drawn & Quarterlys utgivning av udda John Stanley-serier tuffar på, och nu är det dags för Thirteen (Going on Eighteen), en serie med de två tonåriga flickorna Val & Judy i huvudrollen. Och som alltid med Stanley är det en mycket speciell slags humor som erbjuds; istället för någonting à la Acke som man kanske skulle kunna tro att det är vid en snabb titt är det personer som utan att blinka gör de mest egendomliga saker som om det vore det naturligaste i världen.

Det är enkelt att känna igen Stanleys serier, åtminstone när man som här får läsa en bunt av dem: Variationerna på ett tema, den totala fokuseringen på mänsklig interaktion snarare än yttre handling, och vissa speciella ord (som ropet YOW! när någon blir rejält förvånad). Tecknaren Seth går igenom precis det här i sitt förord så den som vill läsa mer om det kan kika på det (tyvärr är förordet lite för tydligt skrivet av ett fan som inte har faktagranskats; Seth påstår flera saker om serien som sen visar sig vara direkt felaktiga när man faktiskt läser den).

Stanley tecknar också större delen av serierna här, men ärligt talat ser det inte lika roligt ut som Lilla Lotta/Little Lulu, Stanleys bästa serie; jag tror att Irving Tripps tuschning av den senare ska ha en hel del av äran där. Stanleys teckningar är oändligt mycket bättre än andras i den här boken och klart charmiga, men jag saknar den där speciella ikoniska Lulu-stilen :-/

Jag har läst några enstaka nummer av tidningen förut, men jag måste säga att serien vinner på att läsas i en större samling som den här. Stanley manus vinner på att jag efterhand börjar känna igen mönstren och personernas egenheter, och sedan blir det bara bättre ju mer jag läser. De första serierna (där Stanley inte tecknar) är inget vidare, men sen blir det riktigt underhållande, betydligt mer än jag egentligen trodde när jag började läsa, framförallt när Stanley efter ett tag överger idén att överhuvudtaget ta de romantiska inslagen på allvar. De två huvudpersonerna är också originella typer som man inte sett förut; de liknar inte några andra tonåringar jag har läst om, utan att för den skull kännas konstlade.

Självklart ska man om man inte läst något av Stanley förut börja med några av de bästa Lulu-böckerna, men Thirteen (Going on Eighteen) är en bra uppföljare. Tyvärr sålde tidningen tydligen inte så bra så det blev bara 25 nummer totalt, men jag är inte förvånad; jag misstänker att många köpare blev rätt konfunderade över vad det egentligen var för en tidning de köpt…

»

  1. Ping: Smått & Gott: Söndagssidor, volym 2 | Simon säger

  2. Ping: Smått & Gott: Söndagssidor, volym 2 | Serienytt.se

Kommentera

