Inte alltför illa: Corben tecknar Starr

Postat den

Ett litet ”jippi” blir det idag; jag har precis läst Daniel Wray (manus) och Richard Corbens (teckningar) serie Starr the Slayer, och konstaterat att Corbens teckningar inte är så dumma!

Jag har skrivit om Corben förut, där jag beklagat att hans Marvel- och DC-serier sett så förbenat trista ut jämfört med hans tidigare mästerverk som Den och The Last Voyages of Sindbad. Men som den envisa fan jag är köpte jag trots det Corbens senaste alster hos Marvel, en ny version av deras gamle hjälte Starr the Slayer kallad A Starr Is Born, och baske mig om inte teckningar ser bra mycket bättre ut än de gjort på många år. Det är en kombination av att manuset ger Corben möjlighet att teckna det han är bra på (dvs män & kvinnor med löjligt överdriva kroppar), och att Corben överlåter åt färgen att frambringa den 3-dimensionella känslan. Tyvärr är det inte Corben själv som färglagt, men Jose Villarrubia har uppenbarligen läst Corbens äldre serier och vet vad som passar.

Manuset är inte så mycket att skryta med om sanningen ska fram; det är en enkel barbar-historia med tvisten att Starr egentligen är en romanhjälte, men när den onde trollkarlenTrull  i böckerna inser vad som pågår trollar han författaren över från sin värld till Starrs, för att där tvingas skriva handlingen som Trull vill ha den. Hela historien är berättad som en skämtsam historia med stora delar an handling på rim (en trubadur sjunger en sång om Starrs hjältedåd i ramhandlingen), och ärligt talat blir rimmandet lika tröttsamt som trubaduren i Groo. Efter första numret hoppades jag att trubaduren skulle försvinna men tyvärr, han finns med i alla fyra numren 😦 Ett litet plus för att han lyckas rimma castle med asshole, dock.

Inget stordåd och med ett manus som hade varit lagom till en mycket kortare historia var jag ändå mycket nöjd efter att ha läst A Starr Is Born: Att se Corben i något som minner om fornstora dar gjorde mig glad 🙂

Kommentera

