iPad ♡ serier?

Postat den

Jahapp, dags för den utlovade recensionen av hur Apples iPad fungerar som serieläsare. Jag har använt den i några dagar nu och läst diverse serier: Gamla och nya superhjältar, manga, underground och en del annat. Jag har också provat de olika program som finns att köpa för att läsa serier för att se vilket/vilka som fungerar bäst, och jag tror att jag nu kan komma med ett utlåtande 🙂

Först lite bakgrund om vad jag är ute efter i en digital serieläsare. Jag vill att det ska vara enkelt att ladda upp egna serier i cbr/cbz-format. Jag vill att själva läsningen ska vara så naturlig att jag inte märker att det är en dator jag läser på. Jag vill att läs-programmet ska vara så omärkligt som möjligt. Och jag vill givetvis att bilderna ska se så bra ut som de bara kan.

Låt mig börja med hur själva iPaden känns att läsa på. Jag har tidigare läst serier på min laptop men det har inte känts alltför bra, med ett tangentbord som bara är i vägen och lite allmänt otympligt handhavande. När det kniper går det an, men jag kan aldrig helt koppla bort att jag läser på en dator. Jag har också läst en hel del manga på en eboks-läsare à la Kindle (min är en Sony, men de fungerar likadant). Det har gått rätt bra, men kontrasten är lite dålig, sidvändning tar någon sekund, och serierna man läser måste fungera på en liten svart-vit skärm (eller, med tanke på skärmen, ljusgrå-mörkgrå skärm…). Min förhoppning var att iPaden skulle kombinera det bästa av världar, med en ren skärm utan tangentbord och annat krafs, men ändå i färg och bra kontrast, och ingen fördröjning i sidvändningen.

Och faktum är att det är en njutning att använda en iPad för att läsa serier. Den fysiska formen känns bra (en smula tung, men inte tyngre än exempelvis Watchmen-albumet), storleken på skärmen likaså (något större hade inte skadat, men då hade den nog blivit för stor med tanke på annan användning), och skärmen själv är utmärkt. En del lär nog störas av den blanka ytan, men jag har inga problem med den. Batteritiden är också mycket bra; det tog 2 dygn innan jag behövde ladda den första gången, trots ett livligt användande.

Ett litet urval av program för serieläsaren

Men som alltid är inte allt guld och gröna skogar, och där det brister är i programmen för att läsa serier. Det kommer självklart att bli bättre, med tanke på att iPaden har varit ute i hela 7 dagar och därmed i programmerarnas händer ungefär lika länge. Låt mig diskutera de program som finns och varför de brister; eftersom det antagligen bara finns någon enstaka serieläsare i Sverige med en iPad just nu är det kanske inte så intressant med en genomgång av programmen, men jag tycker att problemen de har belyser vad man behöver tänka på för att få till en perfekt läsupplevelse. I fallande prisordning:

Comic Reader Mobi: Dyrast, kostar $15. Har funnits länge som läsare till iPhone, men programmet är uppdaterat för iPad. Det här är ett typiskt program designat av en programmerare: Det finns en mängd inställningar som är mer eller mindre begripliga, designen av knappar och ikoner är fullständigt fasansfull, och programmet har ett antal features som de andra saknar (som exempelvis att automatiskt känna av att två sidor bildar ett uppslag, och att då visa dem tillsammans). Det som gör att programmet just nu får underkänt av mig är att det dels ”rycker till” när man bläddrar via att dra med fingret och den nya sidan centrerar på ett otrevligt sätt, och dels att bilder ibland får en anti-aliasing som gör att de är en smula suddigare än i andra program. Det första problemet ska vara fixat i nästa version, det andra får vi se.

Comic Reader Mobi (notera de eleganta ikonerna)

Comic Zeal: $8. Det här ser utan tvekan mest professionellt ut och det använder sig av iPad-specifik funktionalitet istället för att kännas som ett iPhone-program som gjorts större. Just nu är det här det program jag använder helst, men det har också sina problem. Det första är att även här finns det en störande ryckning i bilden när man bläddrar, och det andra är att när man lagt över en serie så måste programmet först preprocessa filen innan den kan läsas, och det kan ta ett tag (några minuter för en bok). Jag hade inga problem att vänta med att läsa mina serier just nu, men det är frustrerande om man vill läsa just nu. Men jag föredrar ändå det här programmet framför Comic Reader Mobi ovan; ryckningen är mindre störande här, och bilderna saknar den lilla suddigheten som ibland syns i CRM.

Comic Zeal med en mer professionell design

Cloud Readers: Gratis. Det här programmet hade jag inte hört talas om bland alla recensioner som gjorts på nätet om serieläsare, men det dök upp när jag letade i AppStore. Det här är ett mycket enklare program än de andra som nästan helt saknar inställningsmöjligheter men det är lustigt nog det bästa för serieläsning: Att bläddra är mjukt och följsamt, inga suddiga bilder, och heller ingen preprocessning. Men det saknar två funktioner som gör att jag ändå föredrar Comic Zeal: Programmet kan bara läsa CBZ och PDF så CBR-filer göre sig icke besvär, och att ladda upp en fil är bedrövligt knöligt (man kan bara ladda upp en fil i taget via en inbyggd webserver i programmet). En ny version är redan på väg där uppladdning av filer ska fungera som i de andra programmen, och vi får väl se hur det blir med CBR-stödet.

Cloud Readers "förhandsvisar" nästa bild (t.v. för manga, t.h. för annat)

Så de enerverande skavanker som finns är sådana som ett bra serieläsarprogram måste undvika: Att bläddra måste fungera smärtfritt, bilderna får inte se sämre ut än vad som är möjligt, och att ladda upp serier måste också vara lätt. Inget av programmen jag nämnt ovan får godkänt på alla punkter, men jag känner mig trygg i förvissningen att de snart kommer att vara så bra som jag hoppas nu när utvecklarna själva kan testa programmen på riktigt och inte bara i en simulator.

Jag vill också nämna en helt annan slags serieläsarprogram som finns att köpa: De som är tänkta inte för att läsa sina serier som man redan laddat ner, utan de som är tänkta för att läsa nya serier som man köper i programmen själva. Det finns redan flera sådana; exempelvis finns en från Marvel, en från Archie, en från IDW, och några stycken som har serier från alla möjliga förlag. Så gott som alla använder sig av samma motor så det är ingen poäng med att gå igenom dem en-för-en.

Möjlighet att köpa gamla Acke-nummer finns

Själva läsningen fungerar förstås som i de program jag redan nämnt; allt är inte perfekt ännu men det är bara en tidsfråga. Det som gör att upplevelsen blir annorlunda är att serierna här är i många fall special-preparerade för att läsas på dator. Det innebär att det kan finns inbyggd zoom-möjlighet för pratbubblor (programmet ”vet” var pratbubblorna finns), möjlighet att läsa serierna ruta-för-ruta, med mera. Men för mig är det ganska meningslösa funktioner eftersom skärmen på iPaden är tillräckligt stor och bra för att kunna läsa hela seriesidor utan problem. På exempelvis en iPhone kan jag förstå att det var bra med såna här finesser, men de var bara till för att dölja problemen med en alltför liten skärm.

Utbudet är också rätt knapert, åtminstone för närvarande. Men jag ser definitivt en framtid för att kunna prenumerera på serier via programmet, och också för att kunna köpa album. Jag skulle absolut kunna tänka mig det om priset var rimligt; papper är fortfarande nummer ett för mig men med en okej rabatt finns det serier jag skulle tycka vore värt att bara ha på min iPad.

Det finns också program som bara innehåller en enstaka serie, program som Yahoo!s som tillåter en att läsa alla dagspresserier på ett bekvämt sätt, med flera, men jag stoppar här; om jag ska gå igenom alla program med serieanknytning skulle jag aldrig bli klar. Det är tydligt att inte bara jag är intresserad av att läsa serier på en iPad, och i så gott som alla recensioner på nätet nämns just serieläsande som ett paradnummer för iPad.

Så, slutord: Det är en mycket lovande framtid för de som gillar att läsa serier digitalt som uppenbarat sig i och med iPaden. Det kanske inte är just den här produkten som kommer att bli marknadsledande, men jag tror att om några år kommer plattor à la iPad vara vanliga. Och för serieläsare innebär det att ytterligare ett sätt att läsa serier kommer finnas, även om det gamla hederliga pappret kommer vara det bästa sättet att läsa serier i många år än. För min del kommer jag fortfarande köpa serier mer eller mindre som jag tidigare gjort, men om jag inte har en serie i hårdkopia (eller om hårdkopian är för dyr med tanke på kvalitén på serien) så finns det nu ett bra alternativ 🙂

Edit: Nu har det börjat droppa in uppdateringar. Comic Zeals preprocessning går mycket snabbare och är inte längre störande, och att bläddra känns lite behagligare; jag har nu svårt att hitta några nackdelar med programmet. Cloud Readers kan nu hantera CBR-filer och dessutom synka filer på samma sätt som de andra programmen. Ett litet problem kvarstår med en del filer: Sidorna presenteras i den ordning de ligger i CBR/CBZ-filen istället för i bokstavsordning, så om den som paketerat serien inte ordnat dem rätt måsta man själv paketera om. Men det är ovanligt, så för den som inte vill betala för ett lite elegantare serieläsarprogram typ Comic Zeal är Cloud Readers ett utmärkt alternativ 🙂

Edit 2: Mer uppdateringar. Efter ytterligare några uppdateringar  är Cloud Readers nu utan tvekan min favorit. Själva interfacet är fortfarande inte lika elegant som Comic Zeals, men läsningen presenteras elegantare än någon av konkurrenterna och det är trots allt det viktigaste. Och vad gäller Comic Reader Mobi kan programmet inte längre laddas ner efter ett smärre bråk mellan Apple och upphovsmannen…

»

  1. Håkan / Wakuran

    Det låter ju rätt okej, redan nu. Att konvertera mellan cbz och cbr är visserligen inte alltför svårt, men med tanke på att båda formaten är så vanliga borde man ju ha programmerat in stöd för båda från början.

    En funktion jag skulle vilja ha är möjligheten att kunna se hela uppslag på bredden (eller åtminstone kunna scrolla ett uppslag vertikalt) , men jag tror inte det är möjligt än.

    Men själva grundidén med Ipad känns ändå fortfarande intressant. En enklare nöjesdator som man kan läsa serier och se film på, utan att den är alltför otymplig känns klart kul att ha.

    Gilla

  2. Håkan / Wakuran

    Oj, Mobi klarade av uppslagsfunktionen, ser jag nu. Ursäkta…

    ComicRack verkar f.ö. vara ett rätt bra gratis läsarprogram för laptops, men jag vet inte om det är någon plan på en iPad-version i nuläget.

    Gilla

  3. Håkan / Wakuran

    Scrolla ett uppslag horisontellt menar jag ju såklart. Vad tänker jag med?

    Gilla

  4. Uppslag horisontellt fungerar faktiskt redan i Cloud Readers; man kan zooma ut och sedan visa två bilder samtidigt på valfri ledd. Men som sagt blir det nog ännu bättre i programmens nästa version; så snart ngt programmens är fulländat ska jag säga till!

    Ps. Det går också bra att skriva på den, och om det bara funnits ett svenskt tangentbord (kommer när den är släppt i Sverige antar jag) hade jag skrivit hela recensionen på den. Men lite för jobbigt med att trycka speciellt för å, ä och ö i en lång text, men korta som den här går bra -> just nu är det på den jag skriver. Ds.

    Gilla

  5. Ping: Tweets in Japan 2010-04-11 « iPad Fun!

  6. Fy satan, vad orättvist att kritisera ett program för att ha problem med det ofria cbr-formatet! Det finns som bekant (???) inga fria libbar som kan öppna alla rar-filer.

    Du får konvertera dem till cbz helt enkelt, det borde ju gå förlustfritt och de borde bli mindre på kuppen.

    ellen% cat `which cbr2cbz`
    #!/bin/sh
    mkdir tmp_cbr2cbz
    cd tmp_cbr2cbz
    rar x ../$1
    zip -r ../$1.cbz *
    cd –
    rm -r tmp_cbr2cbz
    rename ‘s/.cbr.cbz$/.cbz/’ *cbz

    Gilla

  7. Jag vill ha en som kan köra vanliga X, vanliga program etc. mips eller arm spelar ingen roll, bara det finns debian.
    Och som har möjlighet att koppla in USB-tangentbord för jag orkar inte med blåtand överallt.

    Gilla

  8. Ping: Recension: Hur det är att läsa serier på en iPad. Känslan, appar och framtiden | iPad Me

  9. @Sandra: Nix, visste inte att RAR var hade problem med det. Intressant att höra för i ett tidigare jobb var jag tvungen att sätta mig in i ZIP i detalj (behövde kunna restaurera så mycket data som möjligt från skadade ZIP-filer), men RAR behövde jag inte då.

    Jag föredrar absolut CBZ före CBR av en mängd andra skäl, men det vore enklare om jag slapp ompaketeringen; ett steg mindre gör att läsningen kan börja snabbare. Bekännelse: Jag ska prova ditt script men jag fattar inte sista raden; innan den har jag redan min nya CBZ-fil såvitt jag kan förstå, så vad är den tänkt att göra? Min sh-fu är inte vad den borde vara…

    Det lär nog dyka upp tablets med möjlighet att kära Debian, men just nu ser det ut som om de som annonseras kommer kära antingen Windows eller Android, så en ren X-baserad platta kanske dröjer om man vill köpa en som är tänkt för det primärt. Men som sagt, formatet känns riktigt lovande och då kommer det förhoppningsvis gott om alternativ (det behövs!).

    Gilla

  10. D’oh! Jag kommer ju få en fil som heter ”…cbr.cbz” om jag inte har med sista raden. D’oh igen!

    Gilla

  11. Håkan / Wakuran

    Hmm, ComicRack klarar CBR, men det verkar iofs inte vara ett fritt program, bara Freeware.

    CBR blir väl f.ö. oftast mindre än CBZ, det skulle iaf ha bättre kompressionsratio senast jag kollade?

    (Från Faq:et)

    Can I have the source code?

    No. Maybe someday.

    Gilla

  12. Comic Zeal har nu kommit med en uppdatering där man utlovar smidigare bläddring och mycket snabbare pre-processning; nu får vi se vad de andra svarar med 🙂

    Gilla

  13. Ping: Tweets that mention CloudReadersに関して書いたブログを発見。何語だ? Googleに訳してもらおう。 -- Topsy.com

  14. De fria program som klarar cbr brukar oftast anropa en ofri binär. Vilket mitt skalskript också gör.

    Kompressionsration spelar inte så stor roll eftersom jpeg och png är redan komprimerade i sig så det blir bara en fråga om minst overhead. Mina cbr filer är iaf större än mina cbz-filer, även om cbt är lite, lite större (men bara pyttelite, och det har ju ingen egen komprimering öht).

    Gilla

  15. Ipad är väl som alla alternativ (e-book, dator…) till ”originalen”, ett alternativ. Men om man ska läsa serier och manga…så är nog trots allt bokform bäst. Många snackar om att bokformens död…men det vette tusan om det kommer att bli. Jag hoppas inte det. Finns en klar charm med att läsa t.ex Azumanga Daioh! i fysisk form.
    IPad låter ändå spännande, som du redan vet att jag tycker. IPad vinner nog terräng för dess valmöjligheter. Och jag hoppas på drastisk prissänkning ;-), men med hög kvalité.

    Gilla

  16. Håkan / Wakuran

    Tja, det är ju i princip den vägen hemdatorn har gått de senaste 20-25 åren, så det är väl inte helt omöjligt…

    Bokformens död, jo, känns sorgligt att gå ut i en bokhandel och se alla ekande tomma hyllor då det inte trycks något nytt material, längre. 😉

    Gilla

  17. Så illa ska det nog inte gå; finns många fördelar med böcker ännu. Har till exempel svårt att se någonting som kan konkurrera med Sunday Press utgåvor ( http://tinyurl.com/y9wa5zc ) inom de närmsta decennierna 🙂

    Gilla

  18. Jag har försökt slippa böcker i åratal men det är brist på böcker i digitalform om de inte både är från typ tidigare än 1928 och väldigt väldigt mainstream. Jag har ingen som helst pappersnostalgi men det är nog ingen som kommer att bli tvingad till att läsa digitalt.

    Gilla

  19. Jo, jag hoppas att det blir ett bättre utbud på böcker snart. Jag tycker ju om pappersböcker, men inte nödvändigtvis för allt jag läser…

    Btw: Det har kommit lite uppdateringar på programmen jag nämnde så jag har lagt till en kommentar på slutet. Bland annat stöds nu CBR i Cloud Readers 🙂

    Gilla

  20. imponerande välskrivet. vet ännu inte om någon provläst Vi på landet-serien med ipad. Det nya avsnittet som kom ut nu, jag tror jpg-kompressionen kommer att glittra på en ipad. Undrar hur den ser ut i 2:an?

    Gilla

  21. Ping: Årskrönika 2011: Bloggstatistik « Simon säger

Kommentera

