Ständigt denne Källblad

Postat den

Mycket, mycket kort idag; jag håller fortfarande på att läsa serier på min iPad, och det fungerar fortfarande bra 🙂 Men några pappersserier har jag också hunnit med sen sist, där den bästa är det sista albumet av Mats Källblad som jag ännu inte hade läst: Vakna laglös.

Boken handlar om den fortsatta historien om Isak från Garagedrömmar, och jag har väl egentligen inte mycket att tillägga till det jag sa då. Av alla serier jag läst under det dryga år jag har bloggat här är det Källblads som har varit den största överraskningen för mig; varför har ingen berättat för mig hur bra han är? 😉

Med tanke på att Vakna Laglös är 14 år gammal vid det här laget är väl inte det här inlägget lika rykande aktuellt som det förra om iPaden, men vad tusan, lyd mitt råd: Om du inte redan läst Källblads serier, gå till din närmsta seriebokhandel eller beställ på nätet vad du kan få tag på. Det är inte varje dag man får chansen att läsa på samma gång lågmälda och milt humoristiska som djupt personliga serier som dessutom är gjorde på hemmaplan!

»

  1. Vakna laglös är en sån där serie som jag läst kanske två gånger under de senaste tio åren, inte tyckte var speciellt bra men inte minns något alls ifrån. Eftersom jag älskar en del av Källblads korta serier kanske jag får ge den en tredje chans.

    Gilla

  2. Vet inte om det behövs; två försök är generöst redan det 🙂

    Gilla

  3. Förhandsinformation: LÅNG VÄG TILLBAKA av Mats Källblad. Samlade serienoveller med figurgalleriet från Garagedrömmar och Vakna laglös. Hälften av boken kommer att bestå av helt nytecknat material. Utkommer på Optimal Press våren 2011.

    Gilla

  4. Det ser jag verkligen fram mot! Skicka gärna ett förhandsexemplar 😉

    Gilla

  5. Du får hålla dig i skinnet och lugnt vänta som alla andra. Tills dess kan du ju läsa Kustom nr 1 och 2 (åtminstone tvåan går nog fortfarande att beställa direkt från Mats). Läs mer på Mats hemsida: http://www.kallblad.se

    Gilla

  6. Ingen tjuvtitt alltså 😉

    Kustom redan på ingång från annat håll, blir nog trevligt!

    Gilla

  7. När vi ändå är igång kan jag informera om storpocketen SISTA RESAN som jag redigerade åt Rio Kulturkooperativ 2006. Texterna av Ingegerd Johansson och Jan Leek är nog mest av intresse för motorcykelbitna, men Mats Källblad har med en 30-sidig serie med samma titel som boken som jag nog tror att ni kommer att gilla. Den kräver inte det minsta hojintresse utan är berättad i hans sedvanliga avslappnade stil. Dessutom har Mats illustrerat de andras texter med 14 stora teckningar och en mängd småbilder.

    Då tror jag att hela Mats Källblads mer tillgängliga produktion är genomgådd här. Fast för komplettisten finns det förstås ett gäng fanzines också…

    Gilla

  8. Jag har funderat på den där Sista resan efter att ha sett den på hans hemsida, och det kanske blir ett köp av den också en dag 🙂

    Gilla

  9. Trots allt så ser det ut som om du kommer att få lite förhandstittar på den kommande boken LÅNG VÄG TILLBAKA. Mats Källblad har nämligan startat en arbetsblogg för boken här: http://langvagtillbaka.blogspot.com/
    Mats har inte hunnit skriva mer än ett inlägg, men en provsida plus skiss på omslaget är ju en bra början…

    Gilla

  10. Ping: Källblad är tillbaka: Lång väg tillbaka « Simon säger

Kommentera

