Valhalls ragnarök: Völvans syner

Postat den

Ha! Fick lite tid över att skriva så en kort blänkare blir det om en till bok som jag fick tag på på SPX som jag inte skrivit om ännu: Völvans syner, det femtonde och avslutande albumet i Valhall-serien, tecknad av Peter Madsen och skriven av Henning Kure.

Det är väldigt, väldigt skönt att se en serie som Valhall faktiskt ta slut med flaggan i topp; det finns alldeles för många liknande serier som fortsätt långt efter bäst-före-datumet. Så toppbetyg på den fronten blir det, utan tvekan.

Serien i sig är så bra som man kunde vänta sig, skulle jag vilja säga. Vad det betyder är att den är snyggt tecknad av Madsen och att historien blandar allvar och humor som Valhall-serien brukar göra, där Loke fortsätter vara asen i centrum tillsammans med människobarnen Röskva och Tjalve.

Vad som skulle kunna varit bättre är om Kure & Madsen hade vågat låta det apokalyptiska ta över lite mer. Röskvas syner och enstaka scener som den där Oden kastar sig över Fenrisulven lovar mer, men varje gång det bränner till och känns allvarligt backar man snabbt tillbaka till tryggare mark med ett skämt eller två. Jag vill inte läsa en våldsamt blodig serie à la Sin City, men lite mer sälta hade inte skadat när det är världens undergång man skildrar.

Detsamma gäller egentligen även teckningarna. Snitsiga är de men ärligt talat tycker jag att teckningarna i de första albumet/n med sin mer primitiva stil där tuschningen är tyngre passade bättre för en serie med fornnorden i centrum; det stör mig en smula med glassiga illustrationer som skildrar ett ruffigt samhälle.

Men visst är det roligt att avslutningen ändå kom ut på svenska för det hade varit sorgligt att inte få läsa den, med tanke på hur få bra serier för barn och ungdom som ges ut 🙂

»

  1. Jag tycker att det är Människosonen som är Madsens snyggast stil.

    Gilla

  2. Jag måste verkligen kika på den igen, har inte sett den på flera år!

    Gilla

Kommentera

