Deprimerande värre: I’ll Give It My All…Tomorrow

Postat den

Tillbaka från en semester som mest bestod av långa promenader gata upp och gata ner (mycket trevligt!) men med en del serieläsande mellan varven, så nu är det dags att skriva här igen 🙂

Jag tänkte börja med en serie som är alldeles förskräckligt deprimerande: I’ll Give It My All…Tomorrow av Shunju Aono. Jag nämnde den i förbifarten när jag tidigare skrev om Sigikki, Viz imprint för manga av det seriösare slaget som publiceras på nätet först för att sedan samlas ihop i bokformat. Sigikki-titlar är alltid intressanta även om inte alla är i min smak, och tyvärr måste jag säga att IGIMA…T är av den senare typen.

Huvudpersonen Shizuo Oguro är 41 år, har ett vanligt kontorsjobb, och bor tillsammans med sin dotter och sin far. Men han vill ha ut mer av sitt liv och säger därför upp sig för att istället försöka sig på en karriär som mangatecknare. Problemet är att han inte är speciellt bra på att teckna och att han saknar energi och därför oftast hamnar i soffan med ett tv-spel istället för att teckna. För att få in lite pengar tar han ett extrajobb på en snabbmatskedja där de andra (betydligt yngre) kollegorna topprider honom. Hans far kritiserar honom för att han inte är realistisk, och hans dotter känner sig tvingad låna ut pengar till honom när han behöver. Spiralen är nedåtriktad, och Oguro blir mer och mer världsfrånvänd när han vägrar inse hur illa det är ställt.

Som sagt, det är inte precis tjo och tjim. Aono vill nog att det ska vara en svart komedi, men problemet är att det svarta är så överväldigande att åtminstone jag har oerhört svårt att uppskatta det komiska. När jag ser hur Oguro desperat försöker få sina yngre kollegor att tro att han är cool och alternativ blir jag bara ledsen istället för road; Aono skulle behöva skruva ner realismen och upp det absurda för att det skulle fungera för mig.

Teckningarna är inte heller de någonting som får mig att dra på smilbanden. De är inte dåliga i sin lätt barnsliga och naiva stil, men de är definitivt mer skitig vardag än uppsluppna. Så även de får mig bara att bli ännu mer deppad än någonting annat.

Jag vill inte såga I’ll Give It My All…Tomorrow helt för det här är säkert en serie som andra skulle kunna tycka är rolig. Tyvärr fungerar den inte för mig, men det kanske är mitt problem, så om någon annan läst den och har en annan åsikt vore det intressant att höra 🙂

»

  1. Eftersom du gillade Drömmarnas djup rekommenderar jag Saturn apartments av Hisae Iwaoka som viz just gett ut på sin sigikki imprint.

    Gilla

  2. Det ska jag absolut göra; det finns några andra nya Sigikki-titlar jag också ska läsa men Iwaokas hade jag missat så stort tack för tipset 🙂

    Gilla

  3. Simon skrivde: »Aono skulle behöva skruva ner realismen och upp det absurda för att det skulle fungera för mig.«
    Vet inte om det skulle räcka för mig; jag vill att det ska fungera som tragisk/dramatisk berättelse i sig och sen kan ev svart komedi vara ett andra lager för de som gillar sånt. Exempel: långfilmerna Tillsammans och Fucking Åmål. Eller serien V betyder Vendetta.

    Gilla

  4. Jag tyckte att det tragiska i IGIMA…T inte var tillräckligt bra som tragedi för att fungera; jag ville verkligen tycka om serien men det gick inte.

    De där filmerna och serien du nämner däremot: Mmm, så bra!

    Gilla

  5. Ping: Bättre och bättre: I’ll Give It My All…Tomorrow | Serienytt.se

  6. Ping: Bättre och bättre: I’ll Give It My All…Tomorrow | Simon säger

Kommentera

