Nu blir det åka av: RASL – The Fire of St. George

Postat den

OK, jag är övertygad: Om inledningen på Jeff Smiths serie RASL bara var lovande så är den nu inte längre det utan istället på väg att bli någonting mycket mer än så.

Den första delen, RASL – The Drift, var Smiths första egna serie efter att han avslutade Bone. När jag läste den kände jag mig inte helt säker på vad för slags serie Smith egentlig tänkt sig, men efter The Fire of St. George känner jag mig trygg i förvissningen om att han vet precis vart han är på väg. Handlingen står nu på fastare grund och jag kan leva mig in i serien på ett helt annat sätt.

Serien visar sig vara, förutom den uppenbara science fiction-delen, både en noir-thriller och en skräckserie. Noir-delen är som tydligast i tillbakablickarna som finns i den nya boken, till tiden innan RASL / Robert började med sina dimensionshopp: Ett jobb som vetenskapsman, en god vän, densammes fru, och en otrohetsaffär. Skräckdelen är inte lika tydlig men det finns scener i The Fire of St. George som gav mig gåshud när jag läste, på det där krypande, obehagliga sättet som i alla bättre skräckupplevelser.

Sf-bitarna blir också klarare i konturerna när vi får se bakgrunden till RASLs maskiner, med ursprung i hans intresse för den mycket intressante Nikola Tesla. Det mytiska Philadelphiaexperimentet, Tunguskaexplosionen med flera referenser sätter in RASL i en klassisk sf-tradition, och där står den sig bra.

Teckningarna har också vuxit för min del, och då menar jag inte bara att jag uppskattar det stora formatet som samlingarna publiceras i. Personteckningen ser fortfarande lite lustig ut ibland men det är ingenting som stör, och Smith är rasande skicklig i att använda svärta på ett effektivt sätt. Jag tycker också att han är ännu bättre på att växla mellan ett lugnare tempo och ett snabbare här.

RASL är en mycket spännande serie som förtjänar en stor publik. Med en samlingsbok kvar innan det hela är över har jag ingen aning om vad som kommer hända härnäst, men jag ser fram mot att få reda på det 🙂

»

  1. Jag fastnade för RASL rätt tidigt i första volymen, även om jag känner igen mig lite i dina åsikter om del 1. Dock anser jag att de flesta teckningar är fantastiskt tecknade och fördjupar den dystra ”noir” stämningen. Precis som i Bone verkar Smith jobba mycket med skuggor och brist därav.

    Det var mycket tillbakablickar och förklaringar i the Fire of St George men jag tycker ändå att händelserna flöt på i lagom tempo och förklaringarna kändes aldrig tvingade eller malplacerade.

    Jag ser verkligen fram emot del tre, den kommer nog vilket år som helst nu =)

    Gilla

  2. Lär ju dröja (snyft!) med del 3 eftersom 2:an just kom, men å andra sidan borde serien vara avslutad då. Det ska bli extremt intressant att se om Smith lyckas knyta ihop storyn!

    Gilla

  3. Ping: Uppfyllda löften: RASL « Simon säger

Kommentera

