Ikappläsning: The Left Bank Gang

Postat den

Jag misstänker att det är en humörfråga och att om jag läst boken en annan dag hade jag kanske tyckt någonting helt annorlunda, men när jag igår för första gången läste Jasons serie The Left Bank Gang (originaltitel Hemingway) så blev jag besviken. Jason har gjort en del fantastiska serier och jag hade hört bra omdömen om den här boken som utspelar sig i Paris på 20-talet, med diverse kända konstnärer i huvudrollen. Hemingway, Fitzgerald, Pound, Sartre, Stein med flera dyker alla upp, tecknade i Jasons typiska stil och med hans lika typiska Buster Keaton-humor.

Alla författarna är i Jasons bok serieskapare; de beklagar sig över mediets dåliga rykte, konstaterar att Dostojevskijs serier har personer som är svåra att hålla isär, och så vidare, och det är fyndigt gjort. Efter ett tag avviker boken ännu mer från det historiska när några av dem planerar ett bankrån för att få ordning på sin dåliga ekonomi, och det blir en komplicerad berättelse med många döda, allt berättat lika snitsigt som Jason brukar.

F Scott Fitzgerald på nattligt besök hos Hemingway

Men den här gången fungerade inte formeln riktigt för min del. Hela idén med klassiska författare som serieskapare kändes påklistrad, och bortsett från några enklare poänger tillför det inte mycket till historien utan blir snarare en distraktion när kriminalintrigen börjar. Och kriminalintrigen blir inte så bra som den skulle kunnat eftersom alltför mycket tid spenderas på konstnärs-kameos. Med andra ord smälter de två delar inte samman som de borde utan skaver hela tiden mot varandra.

En Jason-bok är sällan dålig och även de sämsta är värda att läsas, och det gäller definitivt för The Left Bank Gang så jag är ändå glad att Fantagraphics tryckte om den eftersom jag missade den första gången. Dessutom kan det som sagt vara fråga om läshumöret; jag brukar tycka bättre om hans serier och faktum är att när jag nu skriver om The Left Bank Gang får jag snudd på lust att läsa om den igen för att se om jag bara misstagit mig 🙂

»

  1. En av de sakerna som jag tyckte om var samtalet hemma hos Gertrude Stein.
    Alla detaljer om serieskapande tyckte jag mycket om. Sedan när historien ändras, som du spoilar, tycker jag att det fungerar väldigt bra.
    Du vet ju redan att det här är min favorit-Jason.

    Gilla

  2. Jag vet att det är din favorit, och även om vi inte har samma smak alltid så är det det som får mig att tro att jag var på helt fel humör när jag läste den. Jag tyckte ju om detaljerna, som Stein!

    Gilla

  3. Ping: Varulvar i Montpellier « Serienytt.se

  4. Ping: Fog Over Tolbiac Bridge | Simon säger

  5. Ping: Fog Over Tolbiac Bridge | Serienytt.se

Kommentera

