Über-kawaii: Chi’s Sweet Home

Postat den

För något år sedan råkade jag se de första avsnitten av en anime som hette Chi’s Sweet Home. Varje avsnitt var mycket kort (3 minuter), inte mycket hände, men det var helt omöjligt att slita sig ifrån den: Bara ett avsnitt till! Gudskelov fanns det 104 avsnitt så de räckte ett tag, och sen dök säsong två upp med 104 avsnitt till. Serien ifråga handlade om den lilla kattungen Chi som råkar tappa bort sin mamma, och istället blir omhändertagen av familjen Yamada. Till att börja med försöker de hitta någon annan som kan ta hand om Chi eftersom det inte är tillåtet att ha husdjur i deras lägenhet, men till slut inser de att de inte kan skilja sig från den nya familjemedlemmen.

Som sagt är det inte en händelserik historia; ett typiskt avsnitt kan vara att Chi upptäcker att studsbollar är fantastiskt roliga, och därför jagar runt en. Slut. Det som gör att det hela fungerar är att det är en så ytterst charmig sak att den bara kan komma från Japan: Teckningar och manus är båda så söta att det borde vara kväljande men istället sitter jag där, fängslad som ett fån (och sjunger med i introsången måste jag också erkänna att jag gör…).

Och nu har Vertical Inc., som vanligtvis satsar på ganska litterär manga, översatt originalserien. För ovanlighets skull är det en manga i färg, och för att ytterligare understryka att det här är en serie som förlaget hoppas på ska slå igenom i den bredare massan har man kostat på sig att spegelvända alla sidor och därmed också retuschera bort de japanska ljudeffekterna och översätta dem till engelska.

Mangan är precis lika ursöt som animen, men jag föredrar för en gångs skull animen; Chis röst (och även de andras, som den stora grannkattens) är alldeles perfekta och gör sitt till. Men det kan definitivt vara ett fall av att jag såg animen innan jag läste mangan, även om jag vanligtvis brukar föredra mangan även i de fallen.

Hur som är det en underbar liten serie för alla kattälskare, och givetvis för andra också, åtminstone om man kan klara av 100% socker 🙂

(Från en scanlation, som inte spegelvänt sidorna)

»

  1. Ping: Velveteen & Mandala « Simon säger

  2. Ping: Sakuran « Simon säger

Kommentera

