Parallella universa: Revolver

Postat den

Matt Kindts Super Spy var en riktigt bra serie som jag har SPX 2009 att tacka för; förutom att serien var så bra i sig och tvingade mig till hjärngymnastik var det också ett fantastiskt snyggt paket med en design på den inbundna boken som gjorde den omöjlig att motstå när jag höll den i handeln. Senare läste jag också hans 3 Story: The Secret History of the Giant Man (som jag verkar ha glömt bort att recensera), en likaså trevlig upplevelse även om den inte riktigt nådde till Super Spys höjder. Så när hans senaste album Revolver nyss dök upp var mina förväntningar höga.

Likheterna mellan de tre nämnda serierna är stora. Kindt ogillar att berätta sina historier lineärt så jag som läsare måste hålla koncentrationen uppe. I Super Spy med dess fragmenterade historia var det ibland rejält knepigt; man är tvungen att mer eller mindre hålla varje kapitel i minnet från början till slut om man ska kunna följa berättelsen. I Revolver är det enklare: Huvudpersonen Sam börjar plötsligt pendla mellan två världar när han varje kväll klocka 11:11 somnar i en värld för att vakna upp i den andra. Den ena är den för oss välkända, men den andra är en värld där allting tycks falla i bitar; fågelpesten dödar människor i enormt antal, Seattle har atombombats, USAs federala regering verkar ha gett upp, och människorna likaså.

Det ges aldrig någon djupare förklaring till vad som egentligen hänt i efter-katastrofen-världen; det vi ser är Sams upplevelser och det lilla man kan få ut av den fortlöpande textremsan längst ner på varje sida vilken närmast påminner om nyhetskanaler på TV (förutom skillnaderna mellan det vi kan läsa sker i de två världarna använder Kindt också texten till sidnumreringen genom att han alltid bakar in sidnumret på något sätt i texten). Till att börja med tror Sam att han har en mycket realistisk dröm, men snart inser han att sanningen inte är så enkel. Det han får veta i en värld visar sig också stämma i den andra, och allteftersom börjar han också finna andra likheter.

Science fiction-upplägget till trots är det Sams personliga liv som är fokus i Revolver. Hans relationer till flickvännen och till sin chef utvecklas radikalt annorlunda i de två världarna, och omständigheterna till trots är det inte uppenbart i vilken värld han mår bäst. I vår värld är han trygg men har ett jobb han vantrivs med och ett liv där ingenting händer, och i den andra behöver han inte bry sig om konsekvenserna av sitt handlande men döden är alltid nära.

Känslan av att lägga pussel påminner som sagt om Super Spy, men även om jag tycker att Revolver är läsvärd är den tidigare boken trots allt överlägsen. Det jag saknar i Revolver är både den intellektuella utmaningen (om jag fortsätter med pusselliknelsen är den äldre boken ett 1000-bitarspussel medan den nyare har max 100) och den emotionella slagkraften. Sam är en rätt obehaglig och trist person som jag inte bryr mig det minsta om, så hans problem engagerar mig knappt alls, och de andra människorna är för mycket av bipersoner för att ha någon större tyngd.

Det är en lätt grådaskig känsla över Revolver som säkert är medveten, men Kindt lyckas lite för bra; jag känner mig lite lätt grådaskig själv när jag läser den. Jag uppskattar Kindts förmåga att få mig att aldrig vara helt säker på vad som pågår, men det räcker inte den här gången. Däremot ser jag fram mot hans nästa bok för det finns ingen som ens påminner om honom i den amerikanska serievärlden.

Ett svar »

  1. Jag tyckte den var bra. Den var par för Vertigo OGN. Så i gott sällskap med andra ord.

    Gilla

Kommentera

