Kapten Stofil går ur tiden: En liten eulogi

Postat den

Det är lite sorgligt att gänget bakom Kapten Stofil till slut inte orkar kämpa på med tidningen längre. Den har alltid varit en udda fågel i tidningshyllan, med sina personliga serier och artiklar om sedan länge glömda personer/företeelser i Stupido-delen; även om den aldrig varit någon av mina absoluta favorittidningar har jag alltid haft det trevligt när jag läst den. Det som jag har tyckt bäst om har egentligen inte varit serierna som varit från bra (Pirinen, ibland Nessle, ibland Lindengren) till meningslösa (John Anderssons, tyvärr) utan artiklarna som alltid är underhållande och ibland smått lysande. Att artiklarna dessutom handlat om sådant som ingen annan skriver om var också ett stort plus.

Men nu är det alltså slut i och med att Kapten Stofil 39-40 kommit ut. Avslutningsnumret är bra, med serier av (förutom de vanliga) bland annat Mikael Grahn och Daniel Ahlgren, och en lång artikel om Asta Gustafsson, läsvärd som alltid.

Min enda invändning mot numret är att nummer 38 var den egentliga avslutningen: Lindengren gör här en serie om hur det varit att jobba med Kapten Stofil, och det här är Lindengren i bra form. En sak som alltid varit frustrerande för mig med Kapten Stofil är att det är en så begränsad serie, både manus- och teckningsmässigt. Lindengrens mer slackerartade stil (dvs den vi såg i Epixs tidningar, och i Kapten Stofil när ”brorsonen” syns till) är en stil jag tycker så bra om att jag får ett agg till Kapten Stofil-karaktären som hindrar Lindengren från att teckna som jag vill. Men i den här avslutningsberättelsen ger sig Lindengren istället på att teckna i alla möjliga stilar när han berättar om sina år med tidningen; Kellerman, Lööf, Don Martin, Uderzo är bara några av dem han härmar.

Så låt oss sörja att en av de mest originella tidningarna i Sverige lagts ner, men glädja oss åt att en av de mest originella serietecknarna i Sverige nu är fri att göra nya serier igen 🙂

»

  1. Nu blir väl inte slutet så definitivt som det verkar, utan redan under 2011 blir det en jultidning som fortsätter där Kapten Stofil-tidningen slutade. Samma innehåll som i alla tider med både serier och Stupido-avdelning. Nisse Larsson initierade projektet under bokmässan och då det är jag som tar över tryck och distribution behöver inte den gamla redaktionen bekymra sig om vare sig ekonomi eller prenumerantutskick. Går det som det är tänkt blir det utgivning varje år framöver.

    Men redan i december utkommer ETT ANSTÖTLIGT LIV 2, 64 sidor fyllda med humorserier ritade i Lindengrens slängigaste och snabbaste stil. Helt i linje med vad Simon efterlyser, med andra ord. Förutom serier, blir det en avdelning i färg med återtryck av julkort med Skrubbefar, Pundar-Percy och de andra figurerna från serien. Fira jul med Skrubbefar i år!

    Gilla

  2. Lindengren har iofs alltid sagt att kopiera gamla DC silver-age stilen gick mkt snabbare än hans egna manér. Så Simon det är inte konstigt att du tycker det ser snyggare ut… det är mkt mer jobb!!! Även om det kanske till ytan ser slängigare ut.

    PS. I can’t believe att det har gått nästan 7 år. får tidsstress. slösar bort mitt liv här i zenklostret!!! jag borde ju vara ute och slåss istället!

    Gilla

Kommentera

