The Zabîme Sisters

Postat den

Well waddya know! Förlaget First Second har visserligen sorgligt nog minskat sin utgivningstakt men de lyckas ändå ge ut en del för mig okända serier, framförallt från Frankrikes 90-tal, och nu är turen kommen till The Zabîme Sisters från 1996. Boken ifråga är Aristophanes sista innan en mystisk olycka i slutet på 90-talet varefter han slutade göra serier och drog sig tillbaka innan sin död vid 37 års ålder 2004.

The Zabîme Sisters skildrar de tre systrarna M’Rose, Ella och Célinas första sommarlovsdag i en liten by på en av öarna i Guadeloupe. Det är ingenting särskilt med dagen: Systrarna gnabbas, några pojkar de känner råkar i bråk, och så vidare. Men skildringen av barnen är närmast perfekt; Aristophane fångar på pricken hur barn pratar och umgås med varandra, med deras självklara blandning av gravallvar och tanklöshet. Det tog ett tag medan jag läste den innan jag kom på vad det var för någonting det påminde mig så starkt om, men sen gick det upp ett ljus: Stämningen är mycket lik den i första delen av Tom Sawyers äventyr (innan den enligt mig onödiga intrigen med Indian-Joe börjar).

Teckningarna i sin tur är mycket expressive och ser ut som om de är ritade med kolstift. Det är långt från realismen men det är trots det en mycket realistisk karibisk känsla i illustrationerna. Säger alltså jag, som aldrig varit där, men jag står ändå fast vid omdömet 🙂 . För den som till äventyrs läst Baudoins eminenta album Kärlek som Medusa gav för många år sedan (jag har för mig att det var ett av de där Medusa-album som bara sålde i några hundra exemplar så oddsen är inte så goda för det) så kan jag inte låta bli att påpeka hur mycket det liknar The Zabîme Sisters. Teckningarna har en omedelbarhetskänsla som om Aristophane stått med ritblocket och snabbt, snabbt skissat vad han såg framför sig. Han var själv född i Guadeloupe så på sitt sätt kanske det stämmer, även om han tecknade ur minnet flera år senare.

Ett riktigt lyckat album är det, och det är synd att Aristophanes produktion är så liten för det här gav definitivt mersmak. Jag brukar försöka undvika att recensera serier genom att tala om hur mycket de påminner om X eller Y men idag gick det inte alls; inte för att Aristophane är icke-originell utan snarare tvärtom: Det här är en ovanlig serie (och ovanligt bra dessutom) som är svår att beskriva på ett kortfattat sätt, så därför fuskar jag och liknar den istället vid två andra mycket bra läsupplevelser!

»

  1. Jag har funderat på denna ett tag men velat. Nu blir det ett köp.

    Jag trodde ett tag att First Second slutat ge ut europeiska serier men jag hoppas att den här indikerar att jag hade fel.

    Gilla

  2. Jag har också varit lite orolig för First Second eftersom det var länge sedan de gav ut någonting intressant europeiskt. Hoppas det här är ett bevis på att de kommer fortsätta 🙂

    Gilla

Kommentera

