Årskrönika 2010: Bloggstatistik

Postat den

Efter att ha klarat av serierna 2010, lite kort om bloggen själv:

  • Antal inlägg: 159. Lite färre än förra året, men en ganska bra takt ändå med ungefär ett inlägg varannan dag. Misstänker att det beror på att jag läst travar med böcker i år, och också fastnat i några tv-serier som tagit sin lilla tid (bland annat de för mig nya 30 Rock & Doctor Who).
  • Mest lästa inlägg: Förutom startsidan som med 11,389 läsningar så var det serier på iPad som flest läsare letat upp, med 408 läsningar. Uppföljaren är också med i toppen, men tvåa var Aya från 2009 (som också dyker upp längre ner; förklaring då), och trea Lina Neidestams Zelda. Så årets mest omskrivna gadget dominerade, sedan fluken Aya, och sen en svensk serie som verkar mycket populär bland nätläsarna. Strax efter kommer artiklarna från SPX (både 2009 och 2010), och de evigt populära Kalle Ankas Pocket. Ganska likt förra året i stora drag, faktiskt.
  • Antal kommentarer: 431. Klar ökning från 2009, fortsätt med det 🙂
  • Mesta refererare, dvs varifrån klickar sig läsarna hit: Serieforum är klar etta. Jag är inte superaktiv där men gör då och då inlägg, och det märks i statistiken. Sen är det mestadels andra seriebloggar, som Shazam och A-Gnosis som syns i listorna.
  • Mesta söktermer, dvs sökord som lett till bloggen: Utan tvekan dominerar varianter på Aya här. Skälet att det inlägget varit så poppis i år är inte för att det råder någon slags Aya-feber i landet (vilket är lite synd), utan att ett av DNs fredagskorsord i samband med bokmässan hade temafråga om serien, och tydligen är det så gott som bara jag som skrivit om den på svenska… Sen är det de andra toppinläggen som sätter sina spår, dvs iPad och SPX har det sökts livligt på.
  • Mest oväntade söktermer: Förra året var det Britten and Brülightly som överraskade mig med sin popularitet, och de syns till i år också, men det var nog Phoebe Zeit-Geist som var årets överraskning. Tydligen är det många som letar information om den här sadomasochistiska 60-talsserien, något som kanske egentligen inte är så förvånande med tanke på att det är på internet. Jag menar, jag ser fortfarande en och annan som hamnat på mitt inlägg om Empowered efter att ha använt sökordet intimrakning; uppenbarligen behövs det mer sidor om detta eftersom min serierecension dyker upp halvhögt när man söker på det 😉
  • Och slutligen, totala antalet läsningar: 19,398. Också det klart fler än förra året, trots att en del numera läser inläggen på Serienytt.se eller Facebook. Jag lovar att göra mitt bästa för att 2011 också ska bli ett läsvärt år, med andra ord att jag ska offra mig och läsa travar med bra serier! 😀

»

  1. Jag blev tvungen att kolla min egen statistik efter att ha läst detta och det var lite roligt faktiskt. Fast min blogg är ju inte så välbesökt direkt. 🙂 En del hade sökt på ”japansk porr” och kommit till min blogg, de blev nog besvikna…

    Gilla

  2. Det är en intressant inblick i internetanvändares psyken att kolla söktermer. Och också fascinerande att gissa vad man egentligen var ute efter närman hamnade på min sida. En koll just nu på veckans söktermer som lett till den här bloggen ger exempelvis ”i en steampunk värld befolkad av antropomorfiska djur utspelar sig bryan talbots seriealbum granville” som borde gjort användaren någorlunda nöjd med min artikel, men ”dostojevskij realism”-sökaren kanske blev besviken… Och jag skulle verkligen vilja veta vilken recension den söktermen ledde till!

    Gilla

Kommentera

